Aktualności

ERTMS/GSM-R na polskiej kolei

Kluczowa
jest łączność

GSM-R, czyli przeznaczony dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej (Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej), jest oparty o standardowe rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzeb kolejnictwa. Bazując na standardzie sprawdzonej technologii GSM, został rozbudowany i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym. Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią.
Obecnie system GSM-R zamontowany jest m.in. na liniach WarszawaGdańsk, WarszawaŁódź, Kunowice – Terespol oraz WęgliniecOpole. Do 2023 r. ma być róznież zainstalowany na trasach o znaczeniu regionalnym (np. PoznańPiła, OlsztynDziałdowo) oraz międzyregionalnym (WarszawaBiałystok czy PoznańSzczecin).

Inwestycje kolejowe PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe w pierwszym kwartale br. podpisały umowy na łączną kwotę 4,5 mld zł netto, co oznacza, że wartość podpisanych umów jest prawie dwukrotnie wyższa niż w pierwszym kwartale 2017 r. (ponad 2,3 mld zł netto). Ogłaszane są kolejne przetargi. W pierwszym kwartale 2018 r. PLK ogłosiły postepowania na ok. 2,1 mld zł wartości szacunkowej, czyli mniej więcej podobnie jak w tym samym okresie w 2017 r., kiedy wartość ogłoszonych przetargów wyniosła 2,3 mld zł. Obecnie realizacja Krajowego Programu Kolejowego wynosi ponad 50 proc.


Realizacja projektu „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS” jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
LS

Dodaj komentarz