Na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz w gdyńskich autobusach trwa montaż urządzeń systemu FALA. Pasażerowie z dnia na dzień będą obserwować rosnącą liczbę żółto-czarnych kasowników z logotypem FALI.
Funkcje kasowników
Kasowniki to nowoczesne urządzenia, które po uruchomieniu nowego systemu sprzedaży biletów FALA będą pełniły równocześnie kilka funkcji. Służyć będą do potwierdzania wejścia do pojazdu i wyjścia z niego (check-in/check-out). Będą także informować, czy dany pasażer ma wystarczająco dużo środków na koncie w systemie FALA, aby zapłacić za dany przejazd.
Urządzenia stanowić będą rodzaj kasowników dla biletów papierowych (które nie będą jednak kasownikami w tradycyjnym tego słowa znaczeniu: nie będzie już dziurkowania czy drukowania kodów na biletach papierowych, tylko ich skanowanie poprzez kody QR). Niektóre z urządzeń będą również nowoczesną wersją biletomatów, które pozwolą dobrać do konta danego pasażera dodatkowe bilety – np. dla osób towarzyszących.
Rzadko podróżujesz? Nic nie szkodzi!
Urządzenia systemu FALA pozwolą na korzystanie z systemu pasażerom, którzy nie założą konta w FALI, ale będą chcieli w sposób szybki i nieskomplikowany zapłacić za przejazd danym autobusem, tramwajem czy trolejbusem. Osoby takie będą mogły skorzystać ze swojej karty bankowej, a system automatycznie zakupi dla nich bilet. Zwolni to pasażera, który przebywa w danym mieście okazjonalnie, z konieczności poszukiwania informacji o cenach biletów, punktach sprzedaży itp. Podobne rozwiązania zastosowane zostały w wielu europejskich stolicach oraz w kilku miastach w Polsce i wszędzie cieszą się dużą popularnością.
Pełne bezpieczeństwo
Montowane w pomorskim transporcie publicznym urządzenia zapewniają pełne bezpieczeństwo. Certyfikacja PCI DSS to standard stosowany przez instytucje płatnicze, który pozwala zabezpieczyć wszelkie transakcje i operacje finansowe. Międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council ma za zadanie zapewnić wysoki i spójny poziom jakości we wszystkich sytuacjach, w których przetwarzane są dane posiadaczy kart płatniczych. Wszelkie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA będą odbywały się za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W rozliczeniach przejazdów stosowane będą też dwa standardy – MTT (Mass Transit Transaction) oraz PAYG (Pay As You Go) przygotowane dla przypadków, gdy transakcje o niewielkich wartościach nie są autoryzowane PIN-em i nie są rozliczane natychmiast w chwili ich zainicjowania, ale dopiero po upływie np. doby. Pozwala to na bezpieczne obciążanie pasażera kosztem przejazdów z całej doby, po uwzględnieniu najkorzystniejszych dla niego cen (np. zamiany kilku biletów jednoprzejazdowych na jeden 24-godzinny).
Mieszkańcy województwa pomorskiego oraz turyści nie muszą więc obawiać się o to, czy nowy system zapewni im rzetelne rozliczenia oraz czy nie będzie pobierał nadmiarowych danych z ich kont. Nie muszą także martwić się, że system będzie ich „śledził”. FALA będzie gromadzić dane o przejazdach przede wszystkim na potrzeby samych pasażerów. Na koncie pasażera dostępne będą aktualne przejazdy i ich historia. Natomiast spółka InnoBaltica (operator systemu FALA) będzie miała dostęp do tych danych tylko w formie zanimizowanej. Baza danych (anonimowych), którą InnoBaltica będzie dysponować i która będzie udostępniana organizatorom transportu do wykorzystania przy planowaniu komunikacji, nie będzie zawierać informacji o konkretnych pasażerach.
Proces rozłożony w czasie
Mimo że system FALA zaoferuje pełnię swoich możliwości w przyszłym roku, proces montowania czytników rozpoczął się już kilka miesięcy temu. Na pierwszy ogień poszły gdańskie tramwaje oraz słupskie autobusy, gdzie montowane są tzw. holdery. Są to zabezpieczone skrzynki umocowane na słupkach. Na każdej takiej skrzyneczce widnieje naklejka informacyjna. Urządzenia te stanowią technologiczne przygotowanie instalacji tramwajowej do szybkiego montażu nowych kasowników. Do czasu uruchomienia wszystkich funkcjonalności systemu, czyli jeszcze przez kilka miesięcy, pozostaną one zabezpieczone folią i naklejką informacyjną o FALI. Natomiast bezpośrednio przed uruchomieniem zostaną na nich zamontowane docelowe urządzenia.