Krajowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentacji składanej przez poszczególne samorządy wojewódzkie w ramach Programu Kolej Plus. Z puli środków finansowych zostaną opłacone 34 inwestycje na terenie całej Polski. Każdy z zakwalifikowanych projektów ma na celu zapobieganie wykluczeniu komunikacyjnemu. Z dofinansowania skorzysta jedenaście województw.
Województwo podlaskie
W województwie podlaskim z Programu Kolej Plus skorzysta jeden projekt. Tutaj zrealizowana zostanie inwestycja związana z rewitalizacją ciągu komunikacyjnego na linii Łomża – Białystok. Odcinek mierzący 77 kilometrów zostanie zmodernizowany, a linia kolejowa nr 49 zelektryfikowana. Prace obejmą ponadto trasę pasażerską na odcinku Śniadowo – Łapy, gdzie również niezbędna będzie elektryfikacja oraz odbudowa części brakującej infrastruktury.
Województwo lubuskie
Również w województwie lubuskim do programu zakwalifikowane zostało jedno zgłoszenie (z siedmiu, które przeszły pomyślnie I etap klasyfikacji). Ostatecznie zwyciężył projekt rewitalizacji linii nr 275 na odcinku pomiędzy Bieniowem i Lubskiem. Remont będzie przeprowadzany na osiemnastu kilometrach trasy kolejowej, a w miastach Budziechów, Jasień oraz Bieszków postawione zostaną nowe przystanki kolejowe.
Województwo wielkopolskie
Wielkopolska będzie mogła skorzystać z dopłat do kilku planowanych inwestycji. Wśród nich należy wspomnieć o liczącej 64 kilometry rozbudowie i rewitalizacji na liniach kolejowych 390 i 236, które łączą Rogoźno, Czarnków i Wągrowiec. Podobne działania modernizacyjne PKP PLK zrealizuje na kilku następnych trasach:
- Międzychód – Szamotuły (56 kilometrów),
- Gostyń – Kąkolewo (22 kilometry),
- Śrem – Czempiń (21 kilometrów).
Do zwycięskich projektów zakwalifikowano ponadto plan budowy zupełnie nowej linii kolejowej pomiędzy Turkiem i Koninem. Trasa liczy 38 kilometrów i usprawni realizację przewozów pasażerskich w tym regionie.
Województwo mazowieckie
Sporo inwestycji zrealizuje dzięki programowi województwo mazowieckie. Na dużą uwagę zasługuje z całą pewnością projekt budowy nowej linii kolejowej, która zostanie włączona do szlaku „Kolej Północnego Mazowsza”. Nowe połączenie PKP PLK stworzy pomiędzy Przasnyszem i Zegrzem, a długość trasy określono na 73 kilometry.
Nową linię zyska także gmina Kozienice. Tutaj, w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym inwestor położy 24 kilometry torowisk. Rewitalizacji natomiast podlegają: odcinek Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz Sokołów Podlaski – Siedlce.
Województwo dolnośląskie
Na terenie województwa dolnośląskiego do programu zaliczono trzy zgłoszone projekty inwestycyjne, wszystkie związane z rewitalizacją i rozbudową już istniejących połączeń kolejowych.
Prace modernizacyjne PKP PLK zrealizuje na linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia oraz na odcinku Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Celem tych inwestycji jest włączenie Bogatyni oraz Złotoryi do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego.