Trzeci projekt związany jest z budową infrastruktury niezbędnej do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej.
Województwo śląskie
Finansowanie w ramach Programu Kolej Plus z pewnością wpłynie na poprawę komunikacji kolejowej na terenie Śląska. Dla tego województwa akceptację zyskały projekty:
- odbudowy zdemontowanej linii nr 198 (Pyskowice – Pyskowice Miasto), co umożliwi przywrócenie połączenia na trasie od Katowic, przez Gliwice do Pyskowic Miasta,
- modernizacji na liniach nr 189 i 132 wraz z postawieniem nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch.,
- rewitalizacji na obszarze linii kolejowej nr 162 (Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice); w tym miejscu wykonawca rozbuduje także trasa na dalszym odcinku, sięgającym do stacji Dąbrowa Górnicza; prace obejmą również odbudowę i postawienie nowych przystanków osobowych,
- wykonania nowego połączenia kolejowego (o długości 35 kilometrów) pomiędzy miejscowościami Jastrzębie-Zdrój i Katowice,
- wzmocnienia przepustowości na linii nr 140, gdzie ułożona zostanie druga nitka torowiska i powstaną przystanki osobowe,
- wdrożenia alternatywnego połączenia aglomeracyjnego na trasie Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice poprzez linie kolejowe nr 141, 164 i 651,
- przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego na trasie Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota.
Województwo opolskie
Podobnie, jak w przypadku Podlasia, także w województwie opolskim dofinansowanie zyskał tylko jeden projekt – związany z wykonaniem prac rewitalizacyjnych linii kolejowych nr 177 i nr 294. Łącznie prace będą przeprowadzane na 54 kilometrach trasy kolejowej, która łączy Racibórz z Racławicami Śląskimi.
Województwo łódzkie
Region łódzki zyska dzięki Programowi Kolej Plus zupełnie nową linię kolejową. Będzie ona łącznikiem pomiędzy istniejącymi już liniami nr 131 oraz 181. W ramach tego projektu pobudowanych zostanie 18 kilometrów nowych torów kolejowych.
Rozbudowę przejdzie także linia nr 24. Prace zaplanowano na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów (z przedłużeniem do Bogumiłowa). Inwestycja zakłada, między innymi, elektryfikację tego odcinka.
Województwo świętokrzyskie
W województwie świętokrzyskim w ramach środków Kolei Plus PKP PLK przeprowadzi prace związane tylko z jednym projektem, jednak o znacznej wielkości. W tym regionie dojdzie bowiem do modernizacji i elektryfikacji na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna przynależącym do linii nr 25. Trasa ta liczy sobie aż 88 kilometrów.
Województwo lubelskie
W bardzo dużym stopniu z pomocy programu skorzysta województwo lubelskie. Z tego obszaru przyjęto do realizacji kilka ważnych inwestycji:
- budowę nowej linii (65 kilometrów) pomiędzy miejscowościami: Szastarka, Janów Lubelski, Biłgoraj,
- remont linii kolejowych nr 69 i 72, w ramach którego postawiona zostanie także łącznica omijająca stację Zawada,
- modernizację trasy kolejowej prowadzącą do poprawy komunikacji w mieście Włodawa (poprzez rewitalizację na odcinku Chełm – Włodawa),
- elektryfikację 107 kilometrów linii kolejowej nr 30,
- budowę nowego połączenia na trasie Lublin – Łęczna.
Województwo małopolskie
W ramach akcji Kolej Plus powstaną aż trzy nowe połączenia kolejowe. W ich ramach Kraków zyska wygodny dojazd do Niepołomic, Myślenic oraz Olkusza. PKP PLK rozbuduje linie kolejowe nr 108 (Gorlice – Jasło) i nr 110 gdzie planowana jest także budowa łącznicy kolejowej.