Rozwój przewozów intermodalnych szlakiem euroazjatyckim przez Ukrainę do Polski pomoże w dywersyfikacji tradycyjnych połączeń. Kluczem są m.in. przejścia graniczne, które wymagają usprawnienia przepustowości, co przełoży się na zwiększenie efektywności w ruchu towarowym. Kolejowe połączenia na linii Polska-Azja to jeden z głównych punktów podpisanego 24 września memorandum podczas tegorocznych targów InnoTrans w Berlinie.
Polskie Koleje Państwowe S.A. oraz spółki Grupy PKP i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie angażują się w rozwój kolejowych przewozów towarowych i pasażerskich na szlakach z Azji do Europy, przechodzących przez terytorium Ukrainy i Polski (TMTM, Południe-Zachód). Podczas największych branżowych targów kolejowych – InnoTrans w Berlinie przedstawiciele PKP S.A. i JSC „Ukrzaliznytsia” podpisali memorandum, w którym zadeklarowali intensywną współpracę na rzecz przygotowania infrastruktury na rozwój tego korytarza.
Głównym celem obu stron jest przywrócenie i rozwój intermodalnego połączenia eurazjatyckiego oraz zapewnienie maksymalnej efektywności kolejowych przewozów towarowych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych. W spotkaniu udział wzięli m.in. Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A., Yevhen Lyashchenko, Prezes Zarządu JSC „Ukrzaliznytsia”, Marcin Mochocki, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A., Marcin Wojewódka, p.o. Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. oraz Łukasz Górecki, Prezes Zarządu PKP LHS sp. z o.o.
– Jestem przekonany, że ta współpraca pozwoli zwiększyć kolejowy przepływ towarów między Polską a Ukrainą oraz rozwijać korytarz handlowy z Chin przez Azję Środkową i Wschodnią. Położenie geograficzne Polski ma strategiczne znaczenie dla realizacji kolejowych przewozów euroazjatyckich. To właśnie tutaj zbiega się kilka kolejowych szlaków prowadzących z Azji do Europy, m.in. trasa TMTM, Południowa, Środkowa i Północna Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku oraz Korytarz Południe-Zachód – powiedział Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A.
W 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie, większość przewozów realizowanych tymi szlakami została albo zawieszona z uwagi na ich niedostępność, albo ograniczona w związku z obowiązującymi sankcjami. Jednocześnie, przed wojną w Ukrainie, przewoźnik towarowy z Grupy PKP – PKP LHS sp. z o. o. z powodzeniem realizował przewozy jako operator, odpowiadając za przesyłki od granicy chińsko-kazachskiej do Sławkowa. W całym roku 2020 do stacji Sławków LHS dotarło 35 pociągów kontenerowych nadanych w Chinach, załadowanych 1612 kontenerami (3224 TEU). W roku 2021 było to już 110 pociągów załadowanych 5 664 kontenerami 40’ tj. 11 328 TEU. Jednocześnie, od maja 2021 r., rozpoczęto organizację przewozów ze Sławkowa do chińskiego miasta Xi’an. Do końca roku 2021 nadano 19 pociągów trasą ze Sławkowa do Chin, załadowanych 837 kontenerami 40’ (1674 TEU).
– Integracja europejska naszej kolei jest ważna, bo dzięki temu odkrywamy zarówno nowe rynki zbytu dla gospodarki Ukrainy, jak i możliwości Unii Europejskiej. Ukraina i Polska są strategicznymi partnerami w tym projekcie, dlatego niezwykle istotna jest bliska współpraca, również nad rozwojem ukraińsko-polskich kolejowych przejść granicznych i korytarzy TEN-T o rozstawie torów 1435 mm na terytorium Ukrainy. Wzmocnienie partnerstwa logistycznego jest konieczne dla odbudowy potencjału tranzytowego naszego kraju. Ukraina i Polska są kluczowymi krajami na tej drodze. Oba kraje są zainteresowane poprawą logistyki intermodalnej między Ukrainą a krajami UE, tworzeniem terminali kontenerowych oraz uruchamianiem nowych tras i usług – dodał Yevhen Lyashchenko, Prezes Zarządu JSC „Ukrzaliznytsia”.