Tramwaje

Grupa Škoda zaprezentowała w Tampere autonomiczny tramwaj

Grupa Škoda zaprezentowała pierwsze funkcje autorskiego ekosystemu Smart Depot. Autonomiczny tramwaj przejechał po torowiskach finlandzkiego Tampere. – Osiągnęliśmy to zaledwie rok po ogłoszeniu rozwoju projektu. To dla nas znaczący krok w kierunku pełnej autonomii pojazdów – mówią przedstawiciele Škody.

Grupa Škoda na czele innowacji cyfrowych w transporcie publicznym
Grupa Škoda na czele innowacji cyfrowych w transporcie publicznym

Demonstracja przejazdu autonomicznego tramwaju odbyła się w zajezdni tramwajowej Tampereen Ratikka. Pojazd wykonał wcześniej założone zadania, wprowadzane zdalnie przy pomocy aplikacji serwerowej. Pojazd poruszał się automatycznie po zajezdni bez ingerencji kierowcy, w tym przejeżdżał przez linię myjącą. Reagował również automatycznie na przeszkody na torach, dzięki systemowi ATO i systemowi antykolizyjnemu ACS, które Škoda opracowała specjalnie dla tramwajów.

– W zeszłym roku przedstawiliśmy wizję Smart Depot. Dzięki ciągłemu wsparciu inwestora i intensywnej pracy naszych deweloperów udało nam się przekształcić wizję w rzeczywistość w ciągu zaledwie jednego roku. Udana demonstracja automatycznego pojazdu i jego reakcji w ekosystemie Smart Depot to kolejny krok na drodze do w pełni autonomicznego tramwaju – powiedział Jiří Liberda, dyrektor zarządzający ds. cyfrowych w Grupie Škoda.

Grupa Škoda na czele innowacji cyfrowych w transporcie publicznym

Potencjał technologii cyfrowych w zakresie transformacji transportu publicznego jest ogromny. Minimalizując błędy ludzkie, optymalizując usługi i obniżając koszty operacyjne, Grupa Škoda definiuje teraźniejszość i przyszłość transportu publicznego. Jej Smart Depot integruje istniejące i nowo opracowane technologie w spójny ekosystem, automatyzując rutynowe procesy w celu poprawy wydajności i bezpieczeństwa zajezdni. Ta automatyzacja zmniejsza potrzebę ręcznej interwencji, zwiększa bezpieczeństwo i ostatecznie optymalizuje koszty.

Lyyli Living Lab — inkubator przyszłości

Grupa Škoda od dawna współpracuje z Tampereen Ratikka w celu opracowywania i testowania technologii cyfrowych. W tym celu we współpracy z innymi organizacjami stworzono tzw. Lyyli Living Lab – środowisko rozwoju, eksperymentów, testowania i marketingu. Tramwaj Škoda Smart Artic X34 odgrywa ważną rolę w tym środowisku, w którym można instalować nowe rozwiązania i uzyskiwać natychmiastowe informacje zwrotne w rzeczywistej eksploatacji. Grupa Škoda pracuje również nad podobnymi działaniami w Czechach, w szczególności w ramach memorandum o współpracy w zakresie autonomicznej mobilności w Pilźnie.

Dodaj komentarz