Na trasy S-Bahn w Hamburgu wyjechały już wszystkie 82 składy serii 490 EMU. Pociągi wyprodukowane przez Bombardier Transportation zastąpiły jednostki klasy 472/473 pochodzące z połowy lat 70-tych.
Początek zamówienia nowych pojazdów sięga roku 2013, kiedy S-Bahn Hamburg złożył zamówienie na 60 składów. W dalszych latach spółka zakupiła kolejne 22 pojazdy. Pierwsza jednostka dostarczona została do spółki zależnej DB Regio – S-Bahn Hamburg GmbH w lutym 2017 roku. Rok później – w maju – rozpoczęły się testy w ruchu pasażerskim.
Nowe składy to pojazdy trójwagonowe, mogące jednorazowo pomieścić na miejscach siedzących 190 pasażerów. Wyposażone zostały w klimatyzację oraz wielofunkcyjną strefę dla wózków – inwalidzkich oraz dziecięcych, a także przestrzeń dla rowerów i większego bagażu.
Wszystkie zestawy są przystosowane do odbioru prądu stałego o napięciu 1∙2 kV z trzeciej szyny na wydzielonych torach S-Bahn, ale podseria klasy 490.1 jest również wyposażona w pantografy do pracy z napięciem 15 kV 16∙7 Hz na sieci linii głównych DB.
Pociągi osiągają maksymalną prędkość 100 km/h na sieci trzeciej szyny oraz 140 km/h na odcinkach napowietrznych. Osiem silników trakcyjnych zamontowanych w każdym zestawie daje łączną moc 1 360 kW.
W prawie opcji S-Bahn Hamburg może zamówić kolejnych 64 jednostek.
S-Bahn Hamburg obecnie modernizuje składy klasy 474. Pojazdy zyskają przejścia międzywagonowe oraz system instalacji pasażerskiej.
Sieć S-Bahn w Hamburgu ma 147 km. Pasażerowie korzystają z 69 stacji. Rocznie na pokład pojazdów wsiada ok. 250 mln osób.