Tramwaje

Historyczne dofinansowanie dla MPK Wrocław. Prawie 200 milionów na nowy tabor

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oraz prezes MPK Witold Woźny ogłosili pozyskanie kolejnego bezzwrotnego dofinansowania dla miasta. Tym razem Wrocław uzyskał niemal 200 milionów złotych z Programu FENIKS na projekt „Zakup taboru tramwajowego dla Wrocławia – etap I”.

Witold Woźny, Prezes MPK Wrocław
Witold Woźny, Prezes MPK Wrocław

Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup dziewięciu nowych tramwajów PESA oraz refinansowanie już nabytego taboru – 24 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Oznacza to, że łącznie 33 pojazdy zostaną sfinansowane ze środków unijnych. Inwestycja jest częścią szerszego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032. Przypomnijmy, że wciąż  pracujemy nad utworzeniem kolejnych linii tramwajowych. Na różnych etapach realizacji mamy nowe trasy tramwajowe na: Maślice, Swojczyce, Klecinę, Księże Wielkie czy Psie Pole.

– MPK ‘dowiozło’ kolejny element układanki, który składa się na Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy. Coś po tych nowych torowiskach musi przecież jeździć! Dzięki takim sukcesom będą to nowoczesne, niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

 

Prezes MPK Witold Woźny podkreślił, że obecny sukces jest wynikiem konsekwentnej pracy zespołu MPK i kolejnych udanych wniosków o fundusze zewnętrzne. Od 2023 roku przewoźnik pozyskał już ponad 600 mln zł bezzwrotnych dotacji na rozwój floty.

Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia
Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia

– W 2023 roku pozyskaliśmy środki zewnętrzne na zakup 19 tramwajów w wysokości 99 mln zł, następnie otrzymaliśmy dofinansowanie na zakup 13 autobusów elektrycznych na poziomie 33 mln zł. W zeszłym roku pozyskaliśmy fundusze w wysokości 78 mln zł na zakup 28 autobusów elektrycznych – ich przyjazd zaplanowany jest na przyszły rok. Natomiast w styczniu tego roku otrzymaliśmy bezzwrotną dotację 203 mln zł z KPO – zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Powiedzmy to wprost – najbliższe kilka lat to setki nowych autobusów i dziesiątki nowych oraz w pełni odnowionych tramwajów. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu ta lista zamówień na nowy tabor zdecydowanie się wydłuży – dodaje Witold Woźny.

 

Dzięki tym działaniom Wrocław ma szansę stać się liderem w Polsce pod względem nowoczesności i ekologii transportu miejskiego.

REWOLUCJA TABOROWA

Nowe autobusy i tramwaje dla MPK Wrocław w latach 2019-2026:

NOWE NISKOPODŁOGOWE I KLIMATYZOWANE TRAMWAJE

  • 46 szt. Moderus Gamma za 377 mln zł
  • 40 szt. Pesa 146N za 358 mln zł
  • 40 szt. Moderus Beta za 176 mln zł

EKOLOGICZNE AUTOBUSY ELEKTRYCZNE

  • 13 szt. Mercedes e-Citaro za 52 mln zł

NOWE NISKOPODŁOGOWE AUTOBUSY

  • 110 szt. Mercedes Citaro II za 220 mln zł

MODERNIZACJA I REMONT

  • 17 szt. Skoda 16T za 67 mln zł
  • 25 szt. WrAS 205 za 74 mln zł

REWOLUCJA TABOROWA 2019-2025 inwestycje w tabor – ponad 1,7 mld zł

PLANOWANE 2025-2027

  • 200 szt. autobusów z napędem diesla (100 z nich jest już w produkcji, dostawy rozpoczną się na przełomie 2025 i 2026 roku)
  • 28 szt. autobusów elektrycznych (jesteśmy w procesie przetargowym)
  • Modernizacja 31 szt. tramwajów typu Skoda 19T (realizujemy zamówienie podstawowe – 6 tramwajów -, ustalamy szczegóły dot. uruchomienia opcji – 25 tramwajów.
  • Postępowanie przetargowe na koncepcję i projekt nowej zajezdni tramwajowej

Dodaj komentarz