Narodowy operator Hiszpanii, Renfe, ma w planach wejście na rynek obsługi trasy Paryż – Londyn. Kursy mógłby realizować przez Eurotunel biegnący pod kanałem La Manche. Przewoźnik oferuje nowoczesne rozwiązania, czyli wykorzystanie kolei dużych prędkości.
Czy wystarczy miejsca?
Trasę Paryż – Londyn obecnie obsługuje już między innymi Eurostar, który silnie zdominował przewozy na tej linii. Obsługuje ją od 1994 roku i na chwilę obecną zapewnia podróżowanie pomiędzy stolicami w czasie nieco tylko przekraczającym dwie godziny. Przed wybuchem pandemii z usług tego przewoźnika korzystało 7 milionów pasażerów rocznie z łącznie 9 milionów podróżujących w tych kierunkach.
Według władz Renfe od 2022 roku zaobserwować będzie można trend wzrostowy i po miesiącach zastoju coraz więcej osób będzie chciało z tej trasy korzystać. Hiszpański operator dostrzega zatem szansę wejścia na rynek obsługi Paryż – Londyn, gdzie będzie mógł realizować przejazdy równocześnie z Eurostarem i pozostałymi firmami.
Ponieważ Renfe planuje wykorzystanie pociągów, które już posiada, będzie mógł znacznie ograniczyć ewentualne koszty. Tabory będą wymagały jedynie certyfikacji pod kątem systemów obowiązujących na liniach brytyjskich i francuskich. Operator szacuje przy tym, że zwrot całej inwestycji nastąpi w przeciągu czterech lat. Na razie nie jest jednak pewne kiedy i czy w ogóle zajdzie możliwość wejścia Renfe do gry.