RK: Czy holding to koncepcja powrotu do stanu sprzed prywatyzacji spółek?
KM: Holding, a następnie lepiej zintegrowana polska kolej, to nie tyle powrót do jednego, wielkiego przedsiębiorstwa, co stworzenie bardziej efektywnych mechanizmów zarządzania – z korzyścią dla pasażerów. To np. wspólne reagowanie w sytuacjach kryzysowych, oszczędności z tytułu wspólnych zakupów, lepsza realizacja inwestycji, ale i jednolite standardy jakości, wspólne systemy informacji.
RK: Jeżeli mówimy już o konsolidacji rynku kolejowego – ostatnio PKP podpisały porozumienie z 10 operatorami branży logistycznej. Na czym polega to porozumienie? Jakie korzyści przyniesie?
KM: Widzimy przyszłość w zwiększaniu roli transportu kolejowego w łańcuchach logistycznych. Dlatego aktywnie włączamy się w nowe projekty związane z budową infrastruktury wsparcia logistycznego. To jeden z powodów podpisanego ostatnio porozumienia z 10 polskimi firmami, operatorami terminali i centrów logistycznych. Zainicjowana w ten sposób współpraca pozwoli na wzajemne wsparcie na rzecz tworzenia łańcuchów logistycznych, wspólne kreowanie projektów inwestycyjnych i biznesowych w obszarze logistyki oraz pozwoli na budowę wspólnej platformy logistycznej. Sygnatariusze będą także rozwijać swoje kompetencje i wdrażać najnowsze techniki w procesach logistycznych. Wszystko to pomoże natomiast w podniesieniu konkurencyjności każdego z podmiotów biorących udział
w porozumieniu. Warto wspomnieć, że dokument ma charakter otwarty – z chęcią więc powitamy kolejne podmioty zainteresowane tego typu współpracą.
RK: W lutym głośnym echem odbiło się przystąpienie pierwszej spółki samorządowej do programu Wspólnego Biletu. Czy macie w planach współpracę z kolejnymi przewoźnikami regionalnymi?
KM: Oczywiście prowadzimy takie rozmowy z innymi przewoźnikami samorządowymi. Właśnie do Pakietu przystępują Koleje Wielkopolskie, ale jesteśmy otwarci na wszystkich przewoźników. Mówimy o Pakiecie Podróżnika – bilecie, którego wdrożenie było pierwszym krokiem w kierunku wprowadzenia w Polsce Wspólnego Biletu kolejowego. Wspólny Bilet, rozumiany jako jedna, wspólna taryfa, gdy już powstanie w finalnej wersji, będzie rozwiązaniem innowacyjnym na skalę europejską. Jest ono praktykowane w bardzo niewielu krajach i wyróżni nas na tle reszty świata pod względem jakości obsługi pasażerów na etapie samego zakupu biletu na transport.
RK: PKP Intercity drogą Partnerstwa Innowacyjnego ma dokonać zakupów za 3,7 mld zł. Jak taka kwota ma być rozdysponowana?
KM: W lutym PKP Intercity i NCBR podpisały list intencyjny o współpracy przy tworzeniu trzech wytypowanych projektów taborowych: elektrycznych zespołów trakcyjnych, składów typu push-pull i lokomotyw elektrycznych. Do końca 2023 r. PKP Intercity planuje zaprojektować i kupić siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych, dwa składy typu push-pull i 25 lokomotyw elektrycznych. Docelowo spółka ta pozyska w sumie 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 15 składów push-pull i 52 lokomotywy elektryczne. W sumie (w perspektywie po 2023 r.) PKP Intercity przeznaczy na ten cel 3,7 mld złotych (do 2023 r. będzie 1 mld złotych). Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160–250 km/h.