Inwestycje Wydarzenia

Indonezja staje się wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców z branży transportu szynowego

Do 2030 r. rząd Indonezji chce zrealizować wielki plan rozwoju i modernizacji systemu kolejowego. Dynamiczny rozwój branży daje szansę nie tylko lokalnym przedsiębiorcom, ale także inwestorom z zagranicy. To szansa również dla Polski! O możliwościach rozwoju na azjatyckim rynku rozmawiano w trakcie webinarium „Szanse dla polskiego sektora kolejowego w Indonezji”. Wydarzenie organizowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu przy współpracy z Polską Izbą Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Indonezja to czwarty co do wielkości kraj na świecie, na którego terytorium leży 17 tys. wysp.

– Pierwsza linia kolejowa łącząca Semarang z Tanggung w Indonezji powstała w połowie 1864 r. – przypomniał Cezary Filipek, Business Development Manager Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Dżakarcie. – W trakcie II wojny światowej system kolejowy został zdegradowany. Proces ten, z uwagi na błędy zarządzania i korupcję, trwał przez kolejne lata – aż do roku 2010.

 

Ogromna szansa na rozwój kolei pojawiła się cztery lata później, kiedy na prezydenta wybrano Joko Widowo. W roku 2016 wprowadzono w życie 5-letni plan rozwoju infrastruktury kolejowej o wartości 450 mld dolarów. Trzy lata później opracowano wielki plan rozwoju i modernizacji systemu kolejowego do roku 2030.

Rozwój kolei w Azji południowo-wschodniej jest tak dynamiczny, że za 20 lat będziemy mogli przejechać koleją z Singapuru do Polski w ciągu tygodnia – podkreśla Filipek. – Rozkwit inwestycji kolejowych to niebywała szansa dla polskich przedsiębiorców, bowiem na plan modernizacji kolei przeznaczone będą miliardy dolarów.

 

O możliwościach mówił także Junaidi Bin z firmy PT INKA – pierwszy zintegrowany producent taboru kolejowego w Azji Południowo-Wschodniej. Zaprezentował plany rozwoju firmy do roku 2030. Omówił główne kierunki importu podzespołów, w tym także do Europy.

– Rozszerzenie produkcji w nadchodzących latach otwiera nam pole do nawiązania współpracy i otwarcia się na nowe rynki komponentów – mówił Junaidi Bin.

 

Plany inwestycyjne w branży transportu szynowego w Indonezji są imponujące. To m.in. zakup wagonów pasażerskich, które zastąpią tabor mający ponad 30 lat oraz modernizacja taboru towarowego – zakup 2475 lokomotyw i prawie 50 tys. wagonów. Docelowo w Indonezji powstać ma 12,1 tys. kilometrów linii kolejowych – na Jawie, Dumatrze, Kaliantanie czy w Papui Sulawesi. Aktualnie jest ich ok. 6 tys. km – głównie linii pasażerskich.

Zróżnicowany jest także rozstaw torów. Standardem jest 1067 mm. Istnieją także tory o rozstawie 1435 mm i 750 mm. Planowane trasy dostosowane zostaną do rozstawu 1435 mm.

Mimo trwającej pandemii, indonezyjski rząd nie ustaje w działaniach rozwijających sektor branży szynowej. Kolej jest priorytetem, co potwierdzają najnowsze informacje przekazywane przez tamtejszych operatorów kolejowych. Sukcesywnie wzrasta także liczba mieszkańców kraju wybierających kolej jako podstawowy środek transportu. W ciągu pięciu lat frekwencja w pociągach wzrosła o 30 proc., osiągając w 2019 r. aż 429 mln pasażerów.

Dodaj komentarz