Wymienione specyfikacje techniczne odnoszą się ściśle do określonego w ich tytule podsystemu kolei. Wyjątek stanowią 2 ostatnie specyfikacje TSI PRM oraz TSI SRT, które mają, jeżeli to dotyczy, zastosowanie zarówno w podsystemie Tabor, Infrastruktura, jak i Energia. Wszystkie TSI mają jednakową budowę, a ich treść podzielona jest na rozdziały. W każdej z nich rozdział 4 opisuje dany podsystem kolejowy, rozdział 5 dotyczy składników interoperacyjności danego podsystemu, a rozdział 6 oceny zgodności składników interoperacyjności i weryfikacji podsystemu.
W rozdziale 6 podane są możliwe do zastosowania w ocenie zgodności tzw. moduły procedur zgodności, odnoszące się zarówno do oceny zgodności składników interoperacyjności, jak i weryfikacji podsystemu. Moduły te szczegółowo opisuje Decyzja Komisji nr 2010/713/UE w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (Dz. U. UE nr L319 z 04.12.2010 r.). Każda TSI zawsze podaje kilka możliwych do zastosowania modułów procedur oceny i weryfikacji, które wnioskodawca procesu oceny zgodności może dowolnie wybrać. Co bardzo ważne, ocenę zgodności WE składnika interoperacyjności i weryfikację WE podsystemu może przeprowadzić tylko jednostka kompetentna i notyfikowana w danym zakresie do Komisji Europejskiej. Taką jednostką notyfikowaną w Polsce jest Instytut Kolejnictwa, który jako jedyny w Polsce jest autoryzowany i notyfikowany w pełnym zakresie certyfikacji wszystkich podsystemów kolei, wszystkich składników interoperacyjności i wszystkich modułów procedur oceny zgodności (jednostka notyfikowana nr 1467).
Oczywiście certyfikaty wystawiane przez jednostki notyfikowane są ważne w całej Europie. Jak wspomniano na wstępie, niestety nie wszystko jest regulowane za pomocą TSI. Pozostaje cały obszar nazywany obszarem krajowym, który również musi być zgodny z ustalonymi wymaganiami krajowymi i oceniony przez kompetentną jednostkę certyfikującą. Tych z czytelników, którzy jeszcze nie zwątpili i nie dostają dreszczy i wysypki na myśl o certyfikacji, zapraszam do następnego numeru, w którym postaramy się przybliżyć zagadnienia prawnej certyfikacji krajowej.
Wojciech Rzepka
Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości Kierownik Ośrodka Jakości i Certyfikacji
tel. +48 22 4731392
qcert@ikolej.pl