RK: Na koniec poproszę o krótkie podsumowanie – jakie są priorytety, plany i wyzwania, które stoją przed Ministerstwem Infrastruktury w bliższej i dalszej perspektywie czasowej?
AB: Poziom nakładów i wydatków w ramach Krajowego Programu Kolejowego dynamicznie wzrasta. W 2018 r. planowane jest dwukrotne zwiększenie kwoty nakładów w porównaniu do 2017 r. i prawie trzykrotnie w porównaniu do 2016 r. PKP PLK SA ma do wydatkowania ponad 66 mld zł w ramach programu, zatem musimy pamiętać, że jest jeszcze wiele do zrobienia – inwestycje mogą się wiązać m.in. ze zmianami w organizacji ruchu pociągów. Specyfika prowadzenia prac na sieci kolejowej jest znacząco odmienna niż np. w branży drogowej, gdzie można poprowadzić objazd w pobliżu realizowanej inwestycji. Gęstość sieci kolejowej niejednokrotnie wymusza, w przypadku konieczności zamknięcia ruchu na linii, prowadzenie ruchu po znacznie wydłużonych trasach. Jednym z zadań stawianych przed PKP PLK SA jest taka organizacja robót i objazdów, aby minimalizować negatywny wpływ na ruch kolejowy. W tym zakresie dużo wyzwań jest jeszcze przed nami. W kolejnych latach oczekujemy, że efekty prac inwestycyjnych będą zwiększać atrakcyjność transportu kolejowego, a co za tym idzie będą stymulowały dalszy wzrost liczby pasażerów.
Rozmawiała LS