Wywiady

Ireneusz Merchel: Europejski Rok Kolei to okazja do debaty [WYWIAD]

Stawiamy także na innowacje. We współpracy z NCBR koordynujemy szereg projektów badawczo – rozwojowych na rzecz innowacyjności i konkurencyjności kolei. 

Zostając w temacie idei Europejskiego Zielonego Ładu, na ekologiczny charakter kolei wpływa także elektryfikacja linii kolejowych ? Jakie działania w tym obszarze podejmuje zarządca infrastruktury? 

Na coraz bardziej ekologiczny charakter kolei wpływa również elektryfikacja linii kolejowych, która eliminuje wykorzystanie taboru spalinowego. W ostatnim czasie zelektryfikowaliśmy ze wsparciem funduszy unijnych, trasy Stalowa Wola Rozwadów – Lublin, Węgliniec – Zgorzelec. Obecnie elektryfikujemy trasę  Ocice – Rzeszów, Czarnca – Włoszczowa Płn. Elektryfikacja obejmie nieczynny odcinek linii do lotniska w Pyrzowicach. Zelektryfikujemy również trasy, m.in. EłkKorsze, Ełk – Trakiszki i Wieliszew – Zegrze. Każda inwestycja prowadzona jest zgodnie z wymogami decyzji środowiskowych. 

Kończy się obecna perspektywa finansowa. Jakie istotne zmiany odczuwają już podróżni

Realizujemy największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei za prawie 76 mld zł. Inwestycje prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów, a to duże przedsięwzięcie. Przez 5 lat wymagało i nadal wymaga sprawnej współpracy zarządcy infrastruktury z przewoźnikami. Jest to także duże wyzwanie dla dyspozytorów i dyżurnych ruchu, którzy odpowiadają za codzienny przejazd tysięcy pociągów.  

Dziś mogę powiedzieć, że realizujemy założenia Krajowego Programu Kolejowego. Poprawiają się warunki podróży w aglomeracjach – m.in. aglomeracji warszawskiej, rzeszowskiej czy krakowskiej.  Przygotowywane są warunki dla kolejnych lepszych podróży – m.in. w aglomeracji szczecińskiej czy łódzkiej. 

Skrócił się czas podróży na trasach, np. krócej jeździmy pociągiem z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Poznania do Wrocławia czy z Warszawy do Olsztyna. Setki zmodernizowanych stacji i przystanków spełniają oczekiwany komfort wszystkich podróżnych. Ponadto kilkadziesiąt nowych przystanków zapewnia lepszy dostęp do kolei. Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne – np. po 25 latach od kiedy jedziemy bezpośrednio pociągiem z Bielska Podlaskiego do Hajnówki, wcześniej podobny efekt na terenie Dolnego Śląska przyniosła modernizacja linii z Legnicy przez Lubin do Rudnej Gwizdanowa.

 Wzmacniamy znaczenie ekologicznego transportu towarów koleją. Oddajemy zmodernizowane, dostosowane do przejazdów dłuższych i cięższych składów towarowych, trasy. Pociąg staje się konkurencyjnym środkiem transportu w przewozie towarów, dzięki czemu wzrasta atrakcyjność regionów i polska gospodarka może się rozwijać. 

Jak podsumowałby Pan 2020 rok jeśli chodzi o realizację inwestycji ? 

Z pewnością musieliśmy się nauczyć działać w nowej rzeczywistości. Udało się to dzięki szybko wprowadzonym zmianom organizacyjnym, opracowaniu systemu współpracy z wykonawcami na placach budów, wprowadzeniu przyśpieszonych płatności, rozliczeń i pracy zdalnej. Pandemia nie zatrzymała inwestycji Polskich Linii Kolejowych, są one prowadzone bez istotnych zakłóceń. 

Dodaj komentarz