Wywiady

Ireneusz Merchel: Europejski Rok Kolei to okazja do debaty [WYWIAD]

Wykonawcy prowadzą prace z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią udało się zrealizować inwestycje na poziomie ponad 10 mld zł. To efekt stałej współpracy z wykonawcami od początku pandemii. Zmodernizowaliśmy blisko 900 km torów, ponad 300 przejazdów kolejowo – drogowych i ponad 900 km sieci trakcyjnej. Wymienionych zostało ponad 1000 rozjazdów. Dla poprawy komfortu podróży przebudowaliśmy blisko 150 peonów. Dzięki temu kolej jest lepiej dostępna dla wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Prace objęły także przebudowę ponad 630 obiektów inżynieryjnych, z czego ponad 120 mostów i 60 wiaduktów. Dzięki temu pociągiem jeździmy bezpieczniej. Warto podkreślić, że mimo pandemii nie przerwaliśmy pozostałych swoich działań na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa. Działania te przynoszą efekty. Rok 2020 był najbezpieczniejszy w historii PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

Jakie są plany spółki na ten rok?

W 2021 r. nadal będziemy zwiększać możliwości kolei jako ekologicznego środka transportu. Zakończone zostaną kolejne projekty Krajowego Programu Kolejowego. Spółka planuje realizację inwestycji na poziomie około 13 mld zł.

Efektem realizacji zadań będzie m.in. zwiększenie dostępności do kolei oraz zapewnienie oczekiwanych, komfortowych warunków obsługi na stacjach i przystankach. Prace pozwolą zwiększać możliwości transportu towarów koleją i poprawią jego konkurencyjność jako ekologicznego środka transportu, tym samym wpisując się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu..  

W zależności od wielkości dostępnych środków finansowych, ogłosimy w ramach nowej perspektywy przetargi na roboty budowlane na kwotę kilkunastu miliardów złotych. W ramach bieżącego utrzymania infrastruktury kolejowej, ogłosimy również kilkaset przetargów na prace remontowe i utrzymaniowe o szacowanej wartości ponad 650 mln zł. Uzupełnieniem będzie realizacja Programu Kolej Plus, Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025, a także Krajowy Program Odbudowy. PLK w zakresie powierzonych działań współpracują w realizacji projektu przygotowania budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Jakie największe inwestycje zostaną zakończone w tym roku?

Od 14 marca, po ponad 24 latach pociągi znów zatrzymują się na odbudowanej stacji Warszawa Główna. Oddaliśmy w tym roku kompleksowo przebudowaną stację w Rzeszowie, która zapewnia teraz najwyższe standardy obsługi podróżnych. Wśród największych planowanych do zakończenia w tym roku projektów są m.in. modernizacja trasy WrocławPoznań na odcinku granica województwa dolnośląskiego – Czempiń za 1,5 mld zł. Zakończymy także prace na odcinkach modernizowanej linii WarszawaLublin,  odc. OtwockLublin za łącznie ok 2 mld zł; na kolejnym odcinku linii E30 Kędzierzyn Koźle – Opole Groszowice oraz na odcinku PoznańWronki – na inwestycji ze stolicy Wielkopolski do Szczecina. Ponadto zakończymy projekty istotne dla poprawy warunków transportu towarów – poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk oraz modernizacja linii kolejowych na odc.  Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. 

Dodaj komentarz