Aktualności Raport z Polski Wydarzenia

Kamil Świętoń Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra powołał na 5-letnią kadencję nowego Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Został nim Kamil Świętoń. Rzecznik Praw Pasażera Kolei zajmuje się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi na kolei.

Urząd Transportu Kolejowego

Kamil Świętoń od 6 października 2025 r. pełni funkcję Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Z wykształcenia jest prawnikiem. Dyplom magistra uzyskał na Wydziale Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Przed objęciem stanowiska Rzecznika przez ponad 10 lat pracował w Urzędzie Transportu Kolejowego (UTK) w komórkach organizacyjnych związanych z prawami pasażerów i przewozami pasażerskimi, w tym ostatnich 6 lat na stanowisku naczelnika wydziału. Wcześniej również pracował w branży kolejowej. Ma duże doświadczenie w świadczeniu pomocy pasażerom w przysługujących im prawach. W ostatnim czasie z ramienia UTK był zaangażowany w projekty związane z poprawą dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami oraz o szczególnych potrzebach. Interesuje się koleją, nowymi technologiami, a w wolnych chwilach pochłaniają go wędrówki górskie.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei (RPPK) działa Przy Prezesie UTK i w prowadzonych sprawach jest niezależny od organu regulacyjnego. Po raz pierwszy Prezes UTK powołał RPPK w 2017 r. Rzecznik prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących zobowiązań umownych, które wynikają z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz w sprawach dotyczących usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.

Forma rozwiązywania sporu przez Rzecznika należy do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Są to postępowania, które prowadzone są bez udziału sądu powszechnego, są dla pasażera bezpłatne i mają charakter dobrowolny. Sposób prowadzenia postepowań przed Rzecznikiem reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 25 kwietnia 2017 r.

O pomoc lub radę do RPPK można się zwrócić w każdej sytuacji, w której pasażer złożył do przewoźnika kolejowego reklamację związaną z określonym roszczeniem finansowym, lecz jego odpowiedź była niesatysfakcjonująca.

W 2024 r. do Rzecznika wpłynęło 307 wniosków o wszczęcie postępowań polubownych. Dotyczyły one przede wszystkim:

  • odszkodowań z powodu opóźnienia lub odwołania pociągów,
  • zwrotu należności za niewykorzystane bilety,
  • odwołań od wezwania do zapłaty,
  • odszkodowań z powodu obniżonego komfortu podróży.

Dodatkowo Rzecznik Praw Pasażera Kolei wraz z zespołem uczestniczy w różnych inicjatywach edukacyjnych, szkoleniach i konferencjach, a także współorganizuje Dzień Pasażera na dworcach kolejowych w całej Polsce.

Pasażerowie mogą składać skargi również do Prezesa UTK, który podejmuje działania ustawowe – interweniuje w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych, wszczyna postępowania administracyjne dotyczące naruszeń praw pasażerów oraz nakładania kar pieniężnych, przeprowadza kontrole czy obliguje podmioty kolejowe do konkretnych działań.

Dodaj komentarz