Hiszpański państwowy przewoźnik kolejowy (RENFE) ogłosił zamiar nabycia 50% udziałów czeskiego przewoźnika Leo Express. Dla RENFE jest to strategiczna okazja do rozwoju międzynarodowej działalności biznesowej.
RENFE mówią, że wielu innych dużych europejskich operatorów kolejowych weszło na nowe rynki poprzez przejęcia, a zakup ugruntowanej firmy zapewnia większe powodzenie niż rozpoczynanie od zera i zajmuje mniej czasu.
Prywatny przewoźnik Leo Express rozpoczął działalność w Czechach w 2012 roku i od tego czasu rozwinął sieć połączeń kolejowych i autokarowych obsługujących ponad 100 miast w Czechach, Słowacji, Polsce, Austrii, Chorwacji, Węgrzech i Ukrainie.
Ponadto w latach 2017-2020 w Czechach obsługiwał otwarte połączenia międzymiastowe pod marką FlixTrain. W 2019 roku przewiózł 2,4 mln pasażerów i wygenerował przychody w wysokości 40 mln euro, przy skonsolidowanym zysku „rzędu kilkudziesięciu milionów koron”.
RENFE widzą duży potencjał dla rozwoju rynku transportowego w Czechach, na Słowacji i w Polsce, w tym w inwestycjach w kolej dużych prędkości. Udziały w Leo Express zapewniłby mu możliwości udziału w lokalnych przetargach, w tym potencjalnie w Niemczech.
Hiszpańskie koleje realizują strategię wejścia na zagraniczne rynki i posiada kontrakt na świadczenie usług szybkiej kolei Haramain w Arabii Saudyjskiej. Działa również jako operator pomocniczy dla systemu kolei dużych prędkości Texas Central w USA oraz wspiera rozwój projektu Tren Maya w Meksyku.
W innych częściach Europy spółka opracowuje plany świadczenia usług dużych prędkości we Francji i jest częścią konsorcjum ubiegającego się o wystąpienie jako operator pomocniczy dla projektu Rail Baltica w Estonii, na Łotwie i Litwie.