RK: SKM Trójmiasto to jednak nie tylko przewoźnik, ale i zarządca infrastruktury. Jakie projekty infrastrukturalne obecnie planujecie/ przeprowadzacie?
ML: PKP SKM konsekwentnie od początku działalności inwestuje wypracowywane zyski, środki jej właścicieli przekazywane na kapitał zakładowy oraz środki Funduszu Kolejowego i Programów Operacyjnych (POIiŚ 2007–2013 i RPO 2014- 2020) na modernizację i rozbudowę linii kolejowej nr 250, której jest zarządcą. Działania te są widoczne dla wszystkich podróżnych korzystających z naszych usług. Obecnie realizujemy kolejny projekt inwestycyjny dedykowany linii kolejowej nr 250 o wartości ponad 130 milionów złotych, z wykorzystaniem środków pomocowych Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego, Funduszu Kolejowego i środków własnych. W ramach tego projektu, do roku 2023 zmodernizowane zostaną wszystkie perony zlokalizowane na linii nr 250 oraz budynek dworca podmiejskiego Gdynia Główna. Dzięki tym inwestycjom powstanie ujednolicony system informacji pasażerskiej, a wszystkie perony objęte zostaną systemem monitoringu. Oprócz tych działań, Spółka co roku modernizuje urządzenia sieci trakcyjnej oraz drogi kolejowej. Tylko w latach 2016 i 2017 wymieniliśmy 16 rozjazdów na stacjach Gdynia Chylonia, Gdynia Główna, Gdańsk Oliwa i Sopot, a działania w zakresie dobudowy nowych przejść rozjazdowych będą kontynuowane w latach 2018 i 2019. To tylko część z działań modernizacyjnych, które realizujemy, aby podnosić poziom bezpieczeństwa i niezawodności systemu SKM, który od tylu lat już tworzymy. RK: A jak ocenia Pan ogólną koniunkturę polskich kolei – ich konkurencyjność, rozwój, stan infrastruktury? Co należy wg Pana robić, by kolej w Polsce się rozwijała? ML: Rozwój kolei w Polsce z całą pewnością będzie widoczny. To efekt wielkości środków, jakie są i będą przeznaczane na odbudowę, modernizację i rozbudowę infrastruktury oraz zakupy taboru, a szczególnie taboru pasażerskiego. Cieszy fakt, że władze wszystkich szczebli odpowiadające za transport pasażerów, tak ochoczo i tak dużo środków pochodzących z programów operacyjnych oraz własnych przeznaczają na zakupy pojazdów kolejowych i odbudowę infrastruktury kolejowej. Trzeba pamiętać, że polskie kolejnictwo przez kilkadziesiąt lat drugiej połowy XX w. było niedoinwestowane oraz podlegało znacznym ograniczeniom. To spowodowało, że odbudowa właściwej pozycji konkurencyjnej kolei jest bardzo trudna i długotrwała, ale sądzę, że najgorsze polska kolej ma już za sobą. Przejawem tego jest m.in. rosnąca liczba podróżnych wybierających ten środek transportu. Jestem przekonany, że rozpoczęte w roku 2016 prace nad stworzeniem „wspólnego biletu”, który będzie obowiązywał u wszystkich zainteresowanych przewoźników kolejowych i organizatorów publicznego transportu pasażerskiego, a także wdrożony przez PKP IC, Przewozy Regionalne oraz PKP SKM w Trójmieście w 2017 r. „Pakiet Podróżnika” spowodują, że kolej w Polsce będzie się rozwijała, a w związku z tym będzie coraz więcej podróżnych zadowolonych z jej oferty.
RK: Koniec roku to czas podsumowań, ale i czas snucia planów na przyszłość – dlatego w ostatnim pytaniu poproszę o kilka zdań podsumowania i zarysowania najważniejszych celów SKM Trójmiasto na nadchodzący 2018 r.