Konferencja

Koleje samorządowe kluczowe dla rozwoju regionalnego

Ewa Tyrka – Dyrektor Departamentu Sektora Samorządowego przedstawiła Bank Gospodarstwa Krajowego jako istotnego partnera dla samorządowego transportu kolejowego. Podkreśliła przy tym, że BGK posiada oferty dla sektora komunalnego w zakresie programów i funduszy (mieszkalnictwo, dostępność, rewitalizacja, fundusze unijne i krajowe) oraz finansowania sektora komunalnego (finansowanie bezpośrednie JST, finansowanie spółek komunalnych, partnerstwo publiczno – prywatne, bieżąca obsługa bankowa). Podkreśliła również, że Bank Gospodarstwa Krajowego finansuje wyłącznie projekty zgodne z Zasadą Do No Significant Harm (DNSH), realizowane w całości na terenie miasta lub miejskiego obszaru funkcjonalnego (MOF) i które wynikają z lokalnych i regionalnych dokumentów strategicznych oraz nie finansuje projektów, których celem lub skutkiem będzie zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej, zasklepianie gleby oraz wycinka drzew (z wyjątkami) czy nieuzasadnione wyburzania obiektów.

Kto ma w głowie olej, finansuje kolej było przewodnim hasłem prezentacji Agnieszki Kozakiewicz – Pietrzak – Członka Zarządu MILLENIUM LEASING SP. Z O.O. W tym przypadku prelegentka poruszyła kwestię korzyści leasingu z dostawą nadmieniając, że prowadzi do oszczędności czasu, uproszczenia procedur i zwiększenia bezpieczeństwa. Co ważne po rozstrzygnięciu przetargu w określonym z góry terminie zamawiający otrzymuje urządzenie.

Dwóch kolejnych prelegentów reprezentowało kraje sąsiadujące z Polską. Thomas Dill – Kierownik Działu – Centrum Komunikacji Lokalnej i Zarządzania Jakością reprezentujący VERKEHRSVERBUND BERLIN – BRANDENBURG GmbH / ZWIĄZEK KOMUNIKACYJNY BERLIN BRANDENBURGIA SP. Z O.O. omówił organizację publicznego transportu kolejowego w tym obszarze. Natomiast Zbyněk Drugda – Sales Area Director i Milan

Šrámek – Head of Electrical Systems ze ŠKODA POLSKA SP. Z O.O. opowiedzieli o EAZT Regiopanter dla Kraju Morawsko – Śląskiego.

Bartosz Chyliński – Dyrektor Techniczno – Handlowy ds. Klientów w ZEP INC czołowym amerykańskim producencie i dostawcy chemii technicznej dla kolejnictwa, przemysłu oraz infrastruktury miejskiej omówił te środki, który pozwalają na utrzymanie pojazdów. Jak zauważył produkty ZEP pozwalają przewoźnikom na prowadzenie działania w zakresie wyeliminowania zagrożeń spowodowanych dewastacją pociągów co umożliwia wykonywanie określonego rodzaju przewozów kolejowych i nie powoduje konieczności wyłączenia pojazdu z eksploatacji.

Robert Pilarczyk – Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego definiując sukcesy i wyzwania w organizacji transportu publicznego w Wielkopolsce przedstawił również plany zakupowe dla województwa planowane przy wsparciu finansowym z programów:

  • Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027;
  • Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
  • Pilarczyk dodał ponadto, że rozważane są również inne rozwiązania związane z pozyskaniem taboru, w tym z wykorzystaniem środków własnych i preferencyjnych kredytów.

Intersującym wątkiem prezentacji Katarzyny Strzegowskiej – Dyrektor w Zarządzie Transportu Miejskiego w Warszawie była kwestia zaawansowania prac nad ustawą metropolitalną Warszawy. Strzegowska zapowiedziała w tym kontekście, że Metropolia będzie miała trzy rodzaje połączeń: gminne na terenie Warszawy, gminne na terenie pozostałych gmin oraz metropolitalne – które będą przekraczały granice gmin. Dodała też, że będą trzy źródła finansowania – Warszawa, metropolia oraz gmina. Natomiast między sobą będą się dodatkowo rozliczać – Warszawa metropolii za realizację zadań lokalnych przez połączenia metropolitalne, oraz metropolia gminom za honorowanie taryfy metropolitalnej w swoich lokalnych przewozach.

Dodaj komentarz