Remont piętrowych pociągów Škoda EJ675, należących do Kolei Ukraińskich, przebiega zgodnie z harmonogramem. – Pierwszy z dwóch pociągów powróci do UZ do końca 2021 r. – informuje Ivan Yuryk, p.o. Prezesa Zarządu UZ.
Naprawy pociągów Skoda prowadzone są we współpracy z własną firmą UZ – Kyiv Electric Car Repair Plant – oraz producentem pociągów w Czechach.
– Takie partnerstwo pozwala obniżyć koszty i wykonać część prac remontowych na Ukrainie – podkreśla Yuryk.
Koleje Ukraińskie planują odebrać odremontowane pociągi na przełomie roku – pierwszy do końca grudnia, drugi – na początku 2022 r.
Obecnie naprawiane są nadwozia, ramy wózków, elementy pokryć dachowych, kolektory prądu, klimatyzatory, systemy drzwiowe, sanitariaty i instalacje wodociągowe, wyposażenie wnętrza, urządzenia zabezpieczające, radiostacja, a także układy sterowania. Zostanie zmodernizowany system monitoringu wideo. W ramach zadania wymienione zostanie oświetlenie na LEDy. Dla wygody pasażerów zostaną również dodane gniazda ze złączami USB.
Część prac jest zlecona firmom ukraińskim, które współpracują z czeskim producentem. Bowiem to pierwszy taki remont pociągów tej klasy na Ukrainie. Lokomotywy trafią zaś bezpośrednio do Skoda Transportation Group.
Odremontowane składy w przyszłym roku wyjadą na tory. UZ zastanawia się, na których trasach będą eksploatowane. Analizowana jest m.in. trasa Kijów – Charków – Kijów, Kijów – Tarnopol – Kijów oraz organizacja nowej trasy Kijów – Winnica – Kijów.
Ostateczny wybór zostanie ogłoszony po naprawie i przejeździe próbnym pierwszego pociągu.
Pociągi Škoda EJ675 zostały zakupione przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro 2012. Od tego czasu pojazdy nie przechodziły gruntownych remontów. Dwusystemowe pociągi elektryczne składają się z 6 wagonów piętrowych. Posiadają 636 miejsc siedzących, z czego 46 w klasie pierwszej i 590 w klasie drugiej. Składy osiągać mogą prędkość do 160 km/h.