Raport z Polski Wydarzenia

Kolejowa obwodnica Poznania dla pociągów pasażerskich! Umowa podpisana

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i wykonanie prac budowlanych, które dostosują kolejową obwodnicę Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich. Inwestycja kosztować będzie ok. 1,4 mld zł. Prace zakończyć się mają jeszcze w 2027 r.

Kolejowa Obwodnica Poznania dostosowana zostanie do pociągów pasażerskich (fot. Dariusz Brylowski | PKP PLK)
Kolejowa Obwodnica Poznania dostosowana zostanie do pociągów pasażerskich (fot. Dariusz Brylowski | PKP PLK)

– Dzisiaj rozpoczynamy bardzo istotną transformację ruchu kolejowego w poznańskim węźle kolejowym, jednym z najważniejszych w Polsce ze względu na intensywność ruchu pasażerskiego. Dzięki tej inwestycji powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom Poznania i aglomeracji poznańskiej wygodne i szybkie podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 

Dostosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego to ogromny krok w kierunku poprawy systemu komunikacji kolejowej w rejonie stolicy Wielkopolski. Dzięki inwestycji mieszkańcy wsiądą do pociągów z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).

Wysokie perony pozwolą na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu.

Pociągi sprawnie pojadą kolejową obwodnicą – to ok. 70 km torów, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, odpowiadające za bezpieczny i płynny ruch po torach. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana.

Lepsza przepustowość i czas

W ostatnich miesiącach zostały wprowadzone istotne zmiany do pierwotnego projektu inwestycji, które umożliwią zwiększenie przepustowości i czasów przejazdu pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.

Dodaj komentarz