Niewykorzystywany na sieci kolejowej sprzęt trafił do Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Urządzenia sterowania ruchem, przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, pozwolą na utrzymanie sprawnych i bezpiecznych przejazdów kolejki. Sprzęt, niewykorzystywany już na sieci kolejowej przypomni także historię kolei w Chojnicach. Zostanie on również wykorzystany do budowy pomostów do cumowania jachtów.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni otrzymało urządzenia sterowania ruchem kolejowym o wartości blisko 8,5 tys. zł. To pochodzące z linii kolejowej Toruń – Chełmża (lk. 207) cztery elektryczne napędy zwrotnicowe, po dwie szafy aparatowe i bateryjne, pięć semaforów kształtowych, siedem sygnalizatorów drogowych, a także prostownik. Niewykorzystywane już urządzenia pozwolą na utrzymanie sprawnych przejazdów wąskotorową zabytkową Żuławską Koleją Dojazdową pod zarządem Towarzystwa. Możliwe będzie odtworzenie historycznej sygnalizacji kształtowej na wybranych posterunkach ruchu. Organizacja planuje w przyszłym roku na posterunku Rybina Most wymianę obecnych tymczasowych semaforów z napędem ręcznym na podarowane semafory z napędem elektrycznym. W dalszej perspektywie planowane jest ustawienie semaforów na stacji Stegna Gdańska. Sygnalizację świetlną planuje się uruchomić w 2024 r. na przejazdach kolejowo-drogowych w miejscowości Jantar. Efekt darowizny to korzyść dla mieszkańców i turystów. Kolejka stanowi jedną z głównych atrakcji turystycznych Żuław i Mierzei Wiślanej. W sezonie przewozi nawet blisko 100 tys. pasażerów.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym to kolejna darowizna PLK dla Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni. Organizacja otrzymała w 2020 r. elementy torów, m.in. 20 tys. śrub, o wartości ponad 17,4 tys. zł. Dzięki przekazanym materiałom możliwy stał się remont Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
– Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Organizacje, które otrzymują zabytkowe elementy taboru oraz infrastruktury kolejowej, wypełniają niezwykle ważne zadanie – pielęgnują pamięć o historii kolejnictwa w Polsce. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu PLK, wychowają kolejne pokolenia miłośników, ale także pracowników kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Z torów do muzeum… i nad wodę
Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało wózki motorowe WM-10L i WŻA-10L oraz wagon osobowy typu 104 Af, przebudowany na socjalny, o łącznej wartości 62 tys. zł.
Wózek motorowy WM-10/L z 1984 r. oraz wózek WŻA-10L z 1986 r., wyprodukowane przez Kolejowe Zakłady Maszyn w Raciborzu, po renowacji staną się ciekawym eksponatem na chojnickiej stacji kolejowej. W przyszłości zostaną włączone do wystawy planowanego muzeum kolejnictwa w Chojnicach.
We wnętrzu wagonu, wyprodukowanego w 1972 r. przez Państwową Fabrykę Wagonów PAFAWAG Wrocław, stowarzyszenie planuje organizację zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. W przyszłości, w miarę dostępnych środków, stowarzyszenie będzie dążyć do remontu wagonu pozwalającego na przywrócenie go do ruchu i wykorzystywanie również podczas przejazdów pociągów historycznych, okazjonalnych i turystycznych.