Firma KRAUSE współpracuje z branżą kolejową od wielu lat, dostarczając producentom taboru i przewoźnikom profesjonalne konstrukcje do prac na wysokości podczas produkcji pojazdów szynowych oraz późniejszej ich eksploatacji.

Doskonała znajomość branży i jej potrzeb, kompleksowe i unikatowe portfolio produktów, ale przede wszystkim bogate doświadczenie firmy KRAUSE w realizacji niestandardowych projektów zdecydowały o nawiązaniu współpracy z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną. Do nowej hali serwisowej w Rzeszowie zespół KRAUSE dostarczył pełną infrastrukturę techniczną, która zapewnia mechanikom bezpieczne i ergonomiczne stanowiska prac serwisowych.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA) należy do najnowszych inwestycji transportowych województwa podkarpackiego. Częścią tego projektu jest powstanie w Rzeszowie nowoczesnej hali serwisowej – miejsca, w którym w komfortowych warunkach prowadzone są naprawy szynobusów spółki Polregio, obsługującej PKA, a także szkolenia maszynistów na specjalnym symulatorze. Generalnym wykonawcą inwestycji została spółka Inżynieria Rzeszów, specjalizująca się w budownictwie inżynieryjnym i generalnym wykonawstwie obiektów kubaturowych. Na potrzeby powstałej hali, firma KRAUSE zaprojektowała i wykonała pełną infrastrukturę techniczną, do obsługi serwisowej różnego typu pociągów.
Najważniejsze wyzwania projektowe
Największym wyzwaniem tego projektu była jego kompleksowość – zadaniem konstruktorów KRAUSE było dostarczenie różnych aluminiowych konstrukcji specjalnych. I choć ich przeznaczenie było takie samo, czyli prace serwisowe wykonywane na wysokości, to konstrukcje różniły się między sobą budową, wymiarami oraz funkcjonalnością. Wykonanie każdej z nich wiązało się ze spełnieniem specyficznych wymagań, dlatego kompetencje i doświadczenie zespołu KRAUSE testowane były na wielu płaszczach – począwszy od kwestii projektowych, przez dobór i wykorzystanie najwyższej jakości materiałów gwarantujących stabilność i wytrzymałość, po montaż, który w przypadku kilkudziesięciometrowych platform roboczych sam w sobie jest ogromnym wyzwaniem.
Trzy typy konstrukcji dla ergonomii prac i pełnego bezpieczeństwa użytkowników
Stacjonarna platforma robocza. Pierwszą dostarczoną przez KRAUSE konstrukcją była stacjonarna (mocowanie do podłoża) platforma robocza o długości aż 100 metrów. Jej usytuowanie w bezpośrednim sąsiedztwie toru pozwala na bezproblemowy podjazd pociągu i jego dalszą sprawną obsługę serwisową. Warto zaznaczyć, że w nowej hali obsługiwane są pociągi różnego typu, a wiele prac kontrolnych wymaga od mechaników szybkiego dostania się na dach pojazdu. Dlatego jednym z głównych wymagań było zapewnienie w pełni bezpiecznej drogi na dach, bez względu na rodzaj obsługiwanego pociągu. Celem stało się więc zaprojektowanie platformy roboczej, którą można elastycznie dopasowywać do typu serwisowanego pojazdu, by przejście na dach nie wiązało się z ryzykiem upadku z wysokości. Konstruktorzy KRAUSE zaproponowali wyposażenie platformy w 6 wysuwanych ręcznie podestów, umieszczonych w równych odstępach, które minimalizują do zera szczelinę dzielącą krawędź platformy od krawędzi dachu pociągu.