Zespół prawny reprezentujący BUDAMAR LOGISTICS przygotowuje obecnie pozwy sądowe zarówno na gruncie prawa słowackiego, jak i niemieckiego – możliwe są roszczenia o odszkodowanie, zwrot przewagi konkurencyjnej, a nawet sądowy zakaz prowadzenia działalności przez niemieckich współwłaścicieli.
Odpowiedź niemieckich wspólników
Niemieccy udziałowcy, z których każdy posiada rzekomo 16,67% udziałów w BUDAMAR WEST, stanowczo zaprzeczają wszelkim zarzutom. Steffen Pötzscher, jeden z partnerów, w odpowiedzi na pytania RAILTARGET stwierdził:
„Nie istnieje związek przyczynowy pomiędzy relacją biznesową BUDAMAR WEST GmbH a Traktion4Rent GmbH a toczącym się postępowaniem upadłościowym.”
Janosch Richter dodał, że utworzenie Anschütz & Richter GbR miało na celu „wsparcie BUDAMAR WEST dodatkowymi usługami transportowymi”, a nie przejmowanie klientów czy przychodów.
Pomimo tych zaprzeczeń, niemieckie rejestry handlowe wykazują, że wszystkie trzy równoległe spółki są zarządzane wyłącznie przez niemieckich udziałowców, bez udziału BUDAMAR LOGISTICS. Krytycy twierdzą, że firmy te działały w bezpośredniej konkurencji z BUDAMAR WEST i zostały założone bez ujawnienia tego faktu – co strona słowacka postrzega jako naruszenie obowiązków powierniczych i zasad współpracy w ramach spółki joint venture.
Perspektywa prawna i dalsze kroki
Po decyzji sądu z 28 maja 2025 roku, syndyk Rolf Rombach rozpoczął ocenę, czy istnieją wystarczające aktywa, aby wszcząć formalne postępowanie, oraz czy możliwa jest reorganizacja spółki. Jak poinformował Rombach, prowadzi już rozmowy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami i przygotowuje wstępny raport, który określi szanse BUDAMAR WEST na odzyskanie stabilności. Jeżeli do 9 czerwca 2025 roku nie wpłynie apelacja, postępowanie upadłościowe ma zostać uruchomione, a decyzja o przejściu do pełnego postępowania zapadnie prawdopodobnie w ciągu dwóch do trzech miesięcy.
Równolegle BUDAMAR LOGISTICS przygotowuje działania prawne, które mogą mieć daleko idące konsekwencje. Zgodnie z doniesieniami, słowacka firma planuje wystąpić z roszczeniami o odszkodowanie i zwrot przewagi konkurencyjnej, a także może wnioskować o sądowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej wobec niemieckich udziałowców, zarzucając im naruszenie prawa konkurencji i zasad ładu korporacyjnego.