Spółka Laude Smart Intermodal przewiozła w 2024 r. na rzecz ukraińskich podmiotów 1,5 mln ton towarów w ramach usług transportu intermodalnego. Poza obsługą rynku wewnętrznego realizowane też były przewozy dla odbiorców zagranicznych.
– W zdecydowanej większości prowadzimy transporty intermodalne przez Polskę, co pozwala na optymalizację czasową i kosztową w obrocie towarami. Z racji bliskości i doskonałej infrastruktury Polska jest jednym z naszych kluczowych partnerów transportowych. Jeśli chodzi o inne kierunki, to nie realizujemy obecnie transportów przez Rumunię, jednak regularnie kursujemy do Słowacji i Węgier, co umożliwia nam rozbudowę sieci transportowej w regionie. Te kierunki stanowią istotną część naszej oferty, szczególnie w kontekście rozwoju współpracy z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie popyt na usługi transportowe rośnie – zapewnia Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie. – Dziś intermodalność staje się coraz istotniejsza, ponieważ pozwala na efektywne połączenie różnych środków transportu, co znacząco zwiększa elastyczność oraz wydajność w realizacji zleceń.
Według dostępnych danych, które opublikował w styczniu magazyn „RAIL.insider”, w ubiegłym roku wolumen przeładunków na polsko-ukraińskich kolejowych przejściach granicznych wyniósł 20,8 mln ton ładunku. Było to o 18% więcej w porównaniu z rokiem 2023. Najwięcej ładunków przewieziono przez przejście graniczne Izów-Hrubieszów (10,9 mln ton) i przez węzeł Mościska II-Medyk (5,2 mln ton). W porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano wzrost w pierwszym przypadku o 11%, a w drugim – o 12%.
W minionym roku wśród przewożonych towarów dominowała ruda. Odbiorcom dostarczono 5,8 ton i był to wynik lepszy o 44% w porównaniu z 2023 r. Na drugim miejscu znalazły się produkty naftowe (2,6 mln ton, wzrost o 58%), a na trzecim, z imponującym wzrostem o 119%, uplasowały się materiały budowlane (2,3 mln ton).
W roku 2024 koleją przewieziono 174,9 mln ton, czyli o 17,9% więcej niż w roku poprzednim. Udział eksportu w tych przewozach wyniósł 48%. Koleją przewieziono 34,1 mln ton zbóż, 33 mln ton rud żelaza i manganu oraz 5,2 mln ton metali żelaznych[1].
– Dla Laude Smart Intermodal zboże stanowi obecnie jeden z głównych towarów przewożonych z Ukrainy, a zmiany kierunków eksportowych w ciągu ostatnich trzech lat miały ogromny wpływ na naszą strategię operacyjną. Z powodu trudnej sytuacji geopolitycznej szlaki transportowe musiały zostać szybko dostosowane do nowych warunków, co wymagało od nas elastyczności i szybkiego reagowania na zmiany. W efekcie skoncentrowaliśmy się na rozwijaniu nowych korytarzy transportowych, szczególnie w kontekście transportu do Europy Środkowo-Wschodniej i na Zachód. Zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest utrzymanie stabilności w dostawach zboża, szczególnie w tak wymagających czasach – wyjaśnia Pavel Kalasko.
Nie zapominajmy jednak, że rośnie także import na Ukrainę. Tu oczywiście poza materiałami pędnymi warto zwrócić uwagę na rosnące zapotrzebowanie na różnorodne materiały budowlane. – Jestem przekonany, że polskie firmy mogą i powinny wykorzystać możliwości, jakie z tego wynikają. Nikogo nie trzeba przekonywać, że sama Ukraina nie jest dziś w stanie zaspokoić swoich potrzeb w tym zakresie, ale też koszt transportu premiuje tych, którzy mają na ten rynek najbliżej, czyli przede wszystkim polskich producentów – wyjaśnia Pavel Kalasko.