Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Linia Poznań – Piła z nowym mostem i drugim torem

Budowa drugiego toru z siecią trakcyjną na odcinku 2 km, nowy most na Warcie i mijanka w Parkowie – tak ma zmienić się linia kolejowa Poznań – Oborniki Wielkopolskie – Piła. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. Realizacja projektu pozwoli w przyszłości na usprawnienie połączeń w transporcie zbiorowym oraz towarowym.

Podpisanie umowy na linie Poznań - Piła (fot. Karol Jakubowski / PKP PLK)
Podpisanie umowy na linie PoznańPiła (fot. Karol Jakubowski / PKP PLK)

Umowę z Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego Wojciechem Jankowiakiem podpisali Piotr Bruss – Dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni, a także Zbigniew Miliński – Zastępca Dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni.

Projekt nosi nazwę: „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. – prace projektowe”.

Podczas spotkania podpisano także umowę z konsorcjum firm Infrares Sp. z o.o. oraz Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach prac przygotowawczych. Zakończenie tych prac przewidywane jest do końca 2023 r. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zapewnieniu finansowania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Dokumentacja za blisko 2 mln zł jest współfinansowana ze środków Wielkopolskiego RPO 2014-2020 w kwocie ponad 1,6 mln zł.

Dopełnienie wielkiej inwestycji kolejowej

– Musimy cofnąć się do czasu realizacji największego – wartego 600 mln złotych – projektu, dofinansowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z funduszy unijnych, jakim była rewitalizacja linii z Poznania do Piły. Już wtedy było wiadomo, że będzie trzeba doprowadzić brakującą linię dwutorową przynajmniej do stacji Oborniki oraz zbudować przeprawę przez Wartę – powiedział wicemarszałek Wojciech Jankowiak. – Wtedy nie było nas stać na tę inwestycję. Teraz właśnie przystępujemy do realizacji tego planu razem z PKP PLK. Z programu regionalnego w ramach nowej perspektywy unijnej planujemy zrealizować już samą inwestycję. Jej koszty szacujemy na ponad 100 mln złotych – dodał wicemarszałek.