Łódź: komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Aktualnie budowane są także komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Wykonawca montuje również maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja, która zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, kosztuje ponad 1,7 mld zł.
Krajowy Program Kolejowy o wartości blisko 76 mld zł obejmuje m.in. projekty zwiększające możliwości podróży koleją w obszarach największych węzłów kolejowych.
– Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego to inwestycja współfinansowana z Funduszy Europejskich, która będzie miała istotny wpływ na rozwój aglomeracji i całego regionu. Ten tunel połączy też Polskę, dzięki lepszym warunkom do szybszych przejazdów pociągów dalekobieżnych – powiedział Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Podziemne połączenia kolejowe ze stacji Łódź Fabryczna znacznie zwiększą liczbę pociągów i ofertę podróży.
– Budowa kolejowych tuneli w Łodzi, to kolejny krok do zwiększenia możliwości łódzkiego węzła kolejowego i pełnego wykorzystania potencjału kolei. Inwestycja, która stawia wysokie wymagania wykonawcom i angażuje najnowszą technikę, spełnia cele Krajowego Programu Kolejowego, czyli zapewnienie atrakcyjnej, bardziej dostępnej oferty podróży w aglomeracjach oraz na krajowej i międzynarodowej sieci kolejowej – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawca inwestycji przygotowuje komory startowe dla obu maszyn TBM. Prace prowadzone są równolegle w kilku miejscach.
W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej okrągła konstrukcja szybu wschodniego sięgnęła maksymalnej głębokości 30 m. Z tej komory duża tarcza (średnica 13 m) rozpocznie drążenie dwutorowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Z szybu wydobyto już ponad 20 tys. metrów sześcienych ziemi. W kolejnym etapie wykonawca przygotuje tzw. płytę denną o grubości ok. 2 m i średnicy 30 m.
W szybie zachodnim dla mniejszego TBM betonowane są ściany szczelinowe. Równocześnie maszyny pracują przy budowie łącznika między szybem wschodnim (dla dużej TBM) i zachodnim (dla małej TBM).
Wykonawca pracuje również w lokalizacji przy ul. Długosza. Ekipy wykonują ściany szczelinowe wykopu. To miejsce, z którego mniejsza tarcza ruszy w kierunku ul. Stolarskiej. Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory. Zaangażowany jest, podobnie jak na innych lokalizacjach, specjalistyczny sprzęt.
Reaktywacja „mechanicznych kretów”
Po sprawdzeniu i odbiorze maszyn u producenta, TBM rozłożone na części przypłynęły i przyjechały z Niemiec do Łodzi. Składanie „mechanicznych kretów” postępuje wraz z pracami przy komorach. Złożone tarcze zaczną drążyć tunele po przygotowaniu komór startowych. Pierwsze prace zaplanowano w grudniu. Duża maszyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona dwutorowy tunel o długość 3 km i średnicy 12,7 m – odcinek od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej.