Dodatkowo prowadzona jest weryfikacja projektów ujętych w Programie Kolej+ do 2029 r.: dokonaliśmy szczegółowego przeglądu opracowanej dokumentacji, przeanalizowaliśmy zakresy i koszty projektów (które po etapie Koncepcji Programowo-Przestrzennej w wielu przypadkach wyraźnie wzrosły w stosunku do poziomu zakładanego we Wstępnym Studium Planistyczno-Prognostycznym), a na obecnym etapie prowadzimy spotkania z przedstawicielami samorządów. Celem tego działania jest poprawa efektywności inwestycji realizowanych w ramach programu oraz zwiększenie płynących z niego korzyści społeczno-gospodarczych. Przeprowadziliśmy analizy, które wskazały na zasadność zmiany podejścia do procesu przygotowania inwestycji, zarówno na etapie opisu stanu istniejącego oraz opracowania dokumentacji przedprojektowej jak i projektowej – dużą bolączką są zmiany zakresu prac już na etapie realizacji prac, bo organizacja dopiero w tym okresie definiuje nowe potrzeby eksploatacyjne.
Jakie plany i założenia ma Spółka w kontekście poprawy warunków do przewozu towarów?
Dążymy do tego, aby stan infrastruktury kolejowej w perspektywie 2030 r. ulegał dalszej poprawie. Rozwój polskiej gospodarki wymaga m.in. odpowiedniego skomunikowania kraju z logistycznymi „oknami na świat”, jakimi są porty morskie nad Morzem Bałtyckim. W odpowiedzi na rosnące potrzeby zwiększenia potencjału przewozowego na sieci linii kolejowych, w ostatnich latach zrealizowane zostały oraz zaplanowane przez PLK S.A. inwestycje, które mają na celu poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Zakończenie robót w Gdańsku w 2022 r., a w Gdyni w roku bieżącym oraz zasadnicze zakończenie prac w Szczecinie i Świnoujściu, zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i umożliwiły kursowanie dłuższych i cięższych składów.
Mimo zakończenia wielu prac modernizacyjnych w ramach stacji portowych, wciąż borykamy się z wyzwaniem dalszego rozwoju infrastruktury kolejowej. Po niemal dziesięciu latach intensywnych działań w tym zakresie, obecnie rozpoczynamy od nowa planowanie i realizację projektów, które mają na celu utrzymanie transportu towarowego oraz rozwój ruchu z portów. Zwiększenie liczby uruchamianych pociągów towarowych wymaga również współpracy z portami w celu dalszego rozwoju ich zdolności przeładunkowych oraz usprawnienia procesów logistycznych, związanych z załadunkiem i rozładunkiem towarów. Efektywna organizacja przewozów w portach, w tym szybsze podstawienie składów pod nabrzeża portowe oraz sprawniejsza wymiana lokomotyw, ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności torów i zwiększenia liczby przyjmowanych pociągów. W zakresie infrastruktury kolejowej realizujemy również projekty mające na celu dalszą modernizację linii prowadzących do portów. Modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto pozwoli na wzrost przepustowości oraz umożliwi kursowanie większej liczby pociągów towarowych.
Dodatkowo, planujemy zwiększenie przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia, co pozwoli na lepszy dostęp do portu w Gdańsku i zwiększenie możliwości transportu towarowego. W dalszej perspektywie realizowana będzie także modernizacja magistrali kolejowej C-E 59 („Nadodrzance”) z Rzepina do Szczecina Podjuch, co umożliwi transport dłuższych i cięższych składów towarowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu.