Aktualności

MEDCOM eksportuje i zdobywa kolejne rynki na świecie

Aktualnie MEDCOM realizuje kilkanaście zagranicznych kontraktów kolejowych i tramwajowych, w tym m.in. dla takich firm jak CAF, Hyundai Rotem, Mitsubishi Electric oraz Siemens USA, a także kilku partnerów działających lokalnie i regionalnie. Polski producent od lat buduje pozycję na międzynarodowym rynku, koncentrując się na oferowaniu rozwiązań do nowych pojazdów. Nie rezygnuje przy tym z projektów związanych z modernizacją taboru kolejowego i tramwajowego.

Polskie rozwiązania o globalnym zasięgu

 Realizowana konsekwentnie strategia dywersyfikacji sprzedaży i dostaw przynosi efekty. Meksyk, Australia, Tunezja, USA czy Japonia to tylko kilka przykładów najnowszych projektów kolejowych i tramwajowych polskiego producenta. W swoim portfolio MEDCOM ma także całą gamę rozwiązań dla autobusów elektrycznych – napędy dla układów z silnikiem centralnym, silnikami w piastach, falowniki napędowe zintegrowane z przetwornicami pomocniczymi w technologii węglika krzemu oraz ładowarki baterii do e-busów i stacje ładujące. Dzięki współpracy z Solaris Bus & Coach MEDCOM wyprzedza w produkcji napędów do autobusów elektrycznych takie marki jak Volvo, ABB i jest jednym z największych producentów tego typu produktów w Europie.

W 2017 roku MEDCOM zdecydował się powiększyć własną fabrykę, inwestując jednocześnie w rozbudowę centrum badawczo-rozwojowego. To niezwykle istotna inwestycja, ponieważ firma nie tylko zwiększa moce produkcyjne, ale cały czas przeznacza duże środki na rozwój i popularyzację nowych technologii (w tym m.in. SiC). W ubiegłym roku MEDCOM uruchomił wspólnie z Politechniką Warszawską nowy kierunek studiów podyplomowych (Energoelektronika), a w styczniu br. rozpoczął rekrutację na stanowiska techników-montażystów. Tylko do końca tego roku polski producent zamierza stworzyć 50 nowych stanowisk pracy i zapowiada, że nie będzie to koniec tego procesu.
– Ekspansję międzynarodową rozpoczęliśmy kilkanaście lat temu od dostaw przetwornic do Norwegii oraz na Węgry i Ukrainę. Dzisiaj jedną trzecią naszych obrotów generuje eksport, a nasze produkty trafiają do 38 krajów, na sześć kontynentów. Współpracujemy z ponad 40 klientami z branży kolejowej z Europy, Azji i obu Ameryk i są to zarówno producenci taboru, jak i zakłady zajmujące się naprawą pojazdów szynowych. Wszystkie kontrakty to efekt ciężkiej wieloletniej pracy całego zespołu – zarówno inżynierów, którzy projektują i wprowadzają nasze produkty do seryjnej produkcji, ale także działu sprzedaży oraz techników-montażystów. Nasza 30-letnia historia rozwoju jest najlepszym dowodem na to, że polskie przedsiębiorstwa są w stanie konkurować z największymi koncernami, a przewagę rynkową możemy osiągać nie dzięki elastyczności cenowej, ale za sprawą innowacyjności, unikalnej technologii, niezawodności oferowanych produktów oraz umiejętności realizacji nawet najtrudniejszych projektów – mówi Joanna Nichthauser, MEDCOM.

1500 metrów pod górę bez zasilania z trakcji

 Jednym z większych międzynarodowych kontraktów realizowanych aktualnie przez MEDCOM są dostawy przetwornic do ponad 500 nowych wagonów ezt przeznaczonych do obsługi linii intercity wokół Sydney. Umowa realizowana jest we współpracy z konsorcjum RailConnect NSW. Nowe wagony zastąpią wysłużone jednostki przewożące pasażerów z Sydney do Central Coast, Newcastle, Blue Mountains i South Coast. Pierwsze zostaną dostarczone już w 2019 roku, a pozostałe do końca 2022 r.
Dla CAF oraz Mitsubishi Electric MEDCOM realizuje dostawy przetwornic do wagonów metra dla Mexico City, a dzięki współpracy z Hyundai Rotem rozwiązania polskiego producenta trafią niebawem do Tunezji oraz Turcji. Kontrakt tunezyjski obejmuje dostawy kompletnych zestawów napędowych do 28 nowoczesnych ezt-ów, a turecki przetwornic statycznych dla nowych pojazdów metra w Stambule. Będą one eksploatowane na nowej linii metra (M7) budowanej po europejskiej stronie miasta. Pierwszy odcinek o długości prawie 25 km (Kabatas-Besiktas-Mahumtbe) ma zostać otwarty w 2018 roku, a kolejny o długości 18,5 km powstanie do roku 2020.

Ze wsparcia polskiego producenta cyklicznie korzysta także Siemens, który już w 2012 roku zdecydował się na montaż produkowanych przez MEDCOM przetwornic zasilania pomocniczego w warszawskim metrze. W chwili obecnej MEDCOM realizuje dla Siemens USA dostawy przetwornic statycznych do tramwajów dla Seattle i San Diego oraz pokładowych zasobników energii dla tramwajów w Charlotte. Sukcesem polskiego producenta jest także współpraca z firmą CRRC, czyli największym producentem taboru na świecie, który zamówił w Polsce kompletne zestawy napędowe, przetwornice i systemy sterowania pojazdów metra.
– Zasobnik energii, który opracowaliśmy dla Charlotte może zmagazynować prawie 20 kWh energii i jest to bez wątpienia unikatowe rozwiązanie w skali całego świata. Dzięki niemu tramwaje będą w stanie pokonać odcinek prawie 1500 metrów wyłącznie na baterii, bez zasilania z sieci trakcyjnej, a przy tym zachowane zostaną wszystkie parametry jezdne pojazdów. Dodatkowym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć w tym projekcie jest fakt, że nachylenie trasy, na którym nie ma trakcji wynosi kilka procent, a tramwaje będą poruszały się pod górę. Cieszy nas fakt, że pierwsze rozwiązanie tego typu opracowane zostało w Polsce, przez naszych inżynierów – mówi Jakub Zalewski, MEDCOM.

Szybkie składy zespolone w Norwegii i wagony sypialne w Wielkiej Brytanii

 Polski producent nie daje o sobie zapomnieć także w Europie. Brytyjski przewoźnik Serco Caledonian Sleeper odebrał właśnie od hiszpańskiego koncernu CAF pierwsze wagony sypialne wyposażone w przetwornice zasilania pomocniczego MEDCOM. Od października będą one wykorzystywane na trasach Londyn-Szkocja. W sumie brytyjski przewoźnik zamówił 75 nowych wagonów i zastąpią one jednostki wyprodukowane jeszcze w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. W przetwornice statyczne MEDCOM wyposażone będą także szybkie składy zespolone produkowane przez CAF dla norweskiego przewoźnika Flytoget. W sumie do Norwegii trafi osiem 5-członowych jednostek rozwijających prędkość 245 km/h. Testy dynamiczne pierwszego pojazdu rozpoczną się w kwietniu br. na czeskim torze w Velimiu.

– Większość naszych międzynarodowych realizacji to zlecenia niezwykle wymagające. Już na etapie projektowania musimy poznać szczegółowo warunki klimatyczne oraz warunki eksploatacji pojazdów, a następnie uwzględnić wszystko w projekcie, dobrać optymalne rozwiązania technologiczne i wykonać wieloetapowe testy. Tu nie ma mowy o standardowych rozwiązaniach, jakiejkolwiek powtarzalności i seryjnej produkcji, a Norwegia jest tego najlepszym przykładem. Nasze przetwornice musiały w tym wypadku zostać przystosowane do pracy w skrajnie niesprzyjających temperaturach, rzędu – 40 stopni C. Na drugim biegunie mamy np. Australię czy Afrykę, gdzie wyzwaniem jest bardzo wysoka temperatura oraz całkiem inne czynniki atmosferyczne. Przewoźnicy oczekują maksymalnej niezawodności i sprawności urządzeń, my taką gwarancję jesteśmy w stanie zapewnić, a dzięki temu realizujemy kolejne projekty
– podkreśla Joanna Nichthauser, MEDCOM

Modernizacja to konieczna droga do poprawy stanu taboru szynowego

 Poza produkcją rozwiązań do nowych pojazdów MEDCOM angażuje się w kontrakty na modernizację taboru. Brał już udział w modernizacji m.in. lokomotyw elektrycznych dla PKP Cargo i PKP Intercity, wagonów pasażerskich dla PKP Intercity oraz Polregio, a także we wszystkich modernizacjach elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 – włącznie z ostatnio wyprodukowanymi Feniksami i najnowszą modernizacją ED72. Kilka lat temu inżynierowie MEDCOM opracowali własny autorski system sterowania do EN57. Firma dostarczała również własne produkty na Ukrainę, a największym międzynarodowym kontraktem modernizacyjnym były dostawy zintegrowanych systemów napędowych, zasilania i sterowania dla pojazdów metra w São Paulo w Brazylii. Aktualnie spółka realizuje kilka tego typu projektów, w tym zamówienie dla japońskiej firmy Toyo Denki, dzięki czemu w najnowsze przetwornice w technologii SiC wyposażone będą pojazdy szynowe do oczyszczania torowiska tramwajowego w Sapporo.

– Średni wiek wagonów pasażerskich w Polsce to prawie 25 lat, ezt-ów ponad 27, a lokomotyw w przewozach towarowych 36. Oczywiście wszyscy chcielibyśmy podróżować tylko nowymi pojazdami, ale z uwagi na szereg czynników, w tym uwarunkowania historyczne i finansowe, modernizacja taboru będzie dla wielu polskich przewoźników istotnym elementem strategii poprawy stanu taboru. Gruntowana, dokładnie przemyślana i zaplanowana modernizacja, realizowana w oparciu o sprawdzoną technologię, wciąż jest opłacalną alternatywą dla zakupu nowych pojazdów. Przynosi też wymierne efekty w postaci znaczącej poprawy najważniejszych parametrów eksploatacyjnych oraz komfortu pasażerów. Takim przykładem jest także EN57, który po modernizacji i zastosowaniu naszych napędów osiąga prędkość maksymalną na poziomie 120 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h pawie trzy razy szybciej i zużywa mniej energii – mówi Jerzy Kaska, MEDCOM – Chcemy być w tym obszarze aktywni i szukać nowych rynków, na których nasze doświadczenie może być przydatne. Taki potencjał dostrzegamy np. na rynku niemieckim, zwłaszcza w modernizacji taboru tramwajowego. Trzonem działalności pozostają dla nas jednak realizacje do nowych pojazdów szynowych, a także europejski rynek autobusów elektrycznych – dodaje Jerzy Kaska.