Aktualności

MEDCOM eksportuje i zdobywa kolejne rynki na świecie

Ze wsparcia polskiego producenta cyklicznie korzysta także Siemens, który już w 2012 roku zdecydował się na montaż produkowanych przez MEDCOM przetwornic zasilania pomocniczego w warszawskim metrze. W chwili obecnej MEDCOM realizuje dla Siemens USA dostawy przetwornic statycznych do tramwajów dla Seattle i San Diego oraz pokładowych zasobników energii dla tramwajów w Charlotte. Sukcesem polskiego producenta jest także współpraca z firmą CRRC, czyli największym producentem taboru na świecie, który zamówił w Polsce kompletne zestawy napędowe, przetwornice i systemy sterowania pojazdów metra.
– Zasobnik energii, który opracowaliśmy dla Charlotte może zmagazynować prawie 20 kWh energii i jest to bez wątpienia unikatowe rozwiązanie w skali całego świata. Dzięki niemu tramwaje będą w stanie pokonać odcinek prawie 1500 metrów wyłącznie na baterii, bez zasilania z sieci trakcyjnej, a przy tym zachowane zostaną wszystkie parametry jezdne pojazdów. Dodatkowym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć w tym projekcie jest fakt, że nachylenie trasy, na którym nie ma trakcji wynosi kilka procent, a tramwaje będą poruszały się pod górę. Cieszy nas fakt, że pierwsze rozwiązanie tego typu opracowane zostało w Polsce, przez naszych inżynierów – mówi Jakub Zalewski, MEDCOM.

Szybkie składy zespolone w Norwegii i wagony sypialne w Wielkiej Brytanii

 Polski producent nie daje o sobie zapomnieć także w Europie. Brytyjski przewoźnik Serco Caledonian Sleeper odebrał właśnie od hiszpańskiego koncernu CAF pierwsze wagony sypialne wyposażone w przetwornice zasilania pomocniczego MEDCOM. Od października będą one wykorzystywane na trasach Londyn-Szkocja. W sumie brytyjski przewoźnik zamówił 75 nowych wagonów i zastąpią one jednostki wyprodukowane jeszcze w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. W przetwornice statyczne MEDCOM wyposażone będą także szybkie składy zespolone produkowane przez CAF dla norweskiego przewoźnika Flytoget. W sumie do Norwegii trafi osiem 5-członowych jednostek rozwijających prędkość 245 km/h. Testy dynamiczne pierwszego pojazdu rozpoczną się w kwietniu br. na czeskim torze w Velimiu.

– Większość naszych międzynarodowych realizacji to zlecenia niezwykle wymagające. Już na etapie projektowania musimy poznać szczegółowo warunki klimatyczne oraz warunki eksploatacji pojazdów, a następnie uwzględnić wszystko w projekcie, dobrać optymalne rozwiązania technologiczne i wykonać wieloetapowe testy. Tu nie ma mowy o standardowych rozwiązaniach, jakiejkolwiek powtarzalności i seryjnej produkcji, a Norwegia jest tego najlepszym przykładem. Nasze przetwornice musiały w tym wypadku zostać przystosowane do pracy w skrajnie niesprzyjających temperaturach, rzędu – 40 stopni C. Na drugim biegunie mamy np. Australię czy Afrykę, gdzie wyzwaniem jest bardzo wysoka temperatura oraz całkiem inne czynniki atmosferyczne. Przewoźnicy oczekują maksymalnej niezawodności i sprawności urządzeń, my taką gwarancję jesteśmy w stanie zapewnić, a dzięki temu realizujemy kolejne projekty
– podkreśla Joanna Nichthauser, MEDCOM

Modernizacja to konieczna droga do poprawy stanu taboru szynowego

 Poza produkcją rozwiązań do nowych pojazdów MEDCOM angażuje się w kontrakty na modernizację taboru. Brał już udział w modernizacji m.in. lokomotyw elektrycznych dla PKP CargoPKP Intercity, wagonów pasażerskich dla PKP Intercity oraz Polregio, a także we wszystkich modernizacjach elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 – włącznie z ostatnio wyprodukowanymi Feniksami i najnowszą modernizacją ED72. Kilka lat temu inżynierowie MEDCOM opracowali własny autorski system sterowania do EN57. Firma dostarczała również własne produkty na Ukrainę, a największym międzynarodowym kontraktem modernizacyjnym były dostawy zintegrowanych systemów napędowych, zasilania i sterowania dla pojazdów metra w São Paulo w Brazylii. Aktualnie spółka realizuje kilka tego typu projektów, w tym zamówienie dla japońskiej firmy Toyo Denki, dzięki czemu w najnowsze przetwornice w technologii SiC wyposażone będą pojazdy szynowe do oczyszczania torowiska tramwajowego w Sapporo.

Dodaj komentarz