Aktualności Tabor

W pojazdach PKP Intercity zużycie energii pod pełną kontrolą

PKP Intercity podnosi swoją efektywność energetyczną. Spółka zakończyła realizację największego przedsięwzięcia – instalację układów pomiarowo-rozliczeniowych prądu stałego. Dzięki temu będzie mogła kontrolować zużycie energii elektrycznej swojego taboru.

Fot. PKP Intercity

W lipcu 2020 roku zakończył się proces opomiarowania taboru PKP Intercity. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego EM3000 zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika – lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Inwestując w efektywność energetyczną, PKP Intercity zawarło umowę ze spółką SESTO w kwietniu 2019 roku na instalację układów pomiarowych. W ramach kontraktu, wartego 5,8 mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Ponadto wdrożyła system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilania oraz śledzenie pojazdów w trybie on-line. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.

W procesie opomiarowania taboru istotne było utrzymanie dostępności pojazdów, niezbędnych do bieżącej obsługi ruchu pociągów rozkładowych. W tym przypadku ważna okazała się ścisła współpraca przewoźnika, udostępniającego pojazdy do wykonania instalacji, ze spółką SESTO montującą układy pomiarowo-rozliczeniowe energii elektrycznej. W trakcie realizacji umowy został ogłoszony stan epidemii. Wyzwania związane ze skoordynowaniem prac montażowych i trudności wywołane ograniczeniami epidemii nie pokrzyżowały planów – zadanie zostało ukończone w terminie. Zgodnie z zawartą umową spółka SESTO będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji – informują przedstawiciele PKP Intercity.

 

Przewoźnik liczy na wymierne oszczędności. Inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnik posiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające do obniżenia kosztów. Rachunki za energię trakcyjną oparte o dane z układów pomiarowo-rozliczeniowych są pierwszym krokiem do oszczędności w kosztach ponoszonych na zakup energii elektrycznej. Przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. PKP Intercity przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. Oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

PKP Intercity eksploatuje ok. 25% taboru, który posiada zdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej – tzw. rekuperacja energii elektrycznej – czyli odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania pociągu. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej. Dzięki układom pomiarowo-rozliczeniowym można także on-line monitorować położenie pojazdu, a także napięcie sieci trakcyjnej czy pobierany prąd – dodaje przewoźnik.

 

Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemu zarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru – podsumowuje Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

 

Obecnie PKP Intercity dysponuje najbardziej zaawansowanym systemem pomiaru energii oraz jego bieżącego monitorowania w usystematyzowanej bazie danych pomiarowo-rozliczeniowych. Dzięki układom pomiarowo-rozliczeniowym oraz systemowi do akwizycji danych pomiarowych PKP Intercity będzie w stanie identyfikować potencjał do oszczędności energii elektrycznej na poszczególnych trasach obsługiwanych przez przewoźnika.

Źródło: PKP Intercity