Wzdłuż nowej linii będzie zlokalizowanych 27 platform przystankowych, z których 10 będzie miało formę zielonych przystanków.
Nowa linia tramwajowa to także cała infrastruktura towarzysząca, m.in. budowa pierwszego w Polsce przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na czynnej linii kolejowej w ul. Legionów, budowa i przebudowa fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, budowa elementów nowej i przebudowa istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres prac obejmuje także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach i montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.
Toruń inwestuje nie tylko w sieć tramwajową, ale i w poprawę komfortu podróży. Na kolejnych przystankach pojawiły się biletomaty. Docelowo, ile takich urządzeń pojawi się w mieście?
Wzdłuż nowej linii tramwajowej planujemy montaż 4 biletomatów, które staną na platformach przystankowych: przy targowisku miejskim, przy ul. Żwirki i Wigury, ul. Legionów i ul. Hubego. W październiku br. ogłosiliśmy przetarg na dostawę i montaż 10 biletomatów, które staną w różnych punktach miasta. Będzie w nich możliwość zakupu każdego rodzaju biletu zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej, a komunikaty będą zamieszczone w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.
Przedsiębiorstwa transportowe mierzą się z kryzysem energetycznym. Jak wobec tego wzrosną koszty funkcjonowania MZK Toruń?
Koszty funkcjonowania transportu publicznego to przede wszystkim wynagrodzenia kierowców i motorniczych, energia trakcyjna do tramwajów oraz paliwo do autobusów. Na poziom kosztów ma również wpływ ilość planowanej do przejechania pracy przewozowej. W związku z oddaniem w 2023 r. do użytkowania nowej linii tramwajowej planuje się, że tramwaje wykonają o 23% więcej kilometrów niż w tym roku. Z tras obsługiwanych do tej pory przez autobusy, na których pojawi się tramwaj wycofane zostaną autobusy. Będą one skierowane do obsługi linii dowożących do komunikacji tramwajowej. Znaczna część kosztów MZK to m.in. usługi sprzątania taboru, ochrony obiektów itp., które uzależnione są od wzrostu płacy minimalnej. Miejska spółka aktualnie jest w trakcie ustalania planu na 2023 r. Wstępnie szacuje się, że koszty świadczenia usługi przewozowej wzrosną o około 15%.
Jakie rozwiązania w związku z kryzysem energetycznym wdraża MZK i Magistrat? Czy miejski przewoźnik może liczyć na wsparcie miasta? Media piszą o redukcji kursów i liczby wagonów.
W toruńskim magistracie powołany został specjalny gminny zespół, który opracowuje rekomendacje rozwiązań na czas kryzysu energetycznego. Rozważane jest podejmowanie różnych rozwiązań, o których poinformujemy wkrótce, ponieważ trwają intensywne prace nad przyszłorocznym budżetem i planem oszczędnościowym.
Czy wzrastające koszty utrzymania przewoźnika wpłyną na mniejszą liczbę inwestycji tramwajowych i udogodnień dla pasażerów?
Kryzys dotyka praktycznie każdą sferę życia, ale będziemy się starali, aby nasi pasażerowie odczuli to w jak najmniejszym stopniu. Od lat Toruń systematycznie stawia na rozwój publicznego transportu zbiorowego i dalej tak będzie. Poza wspomnianą nową linią tramwajową, oddany zostanie do użytku także zmodernizowany odcinek torowiska w ciągu ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do ul. Kościuszki.