Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny wsparcie finansowe w wysokości 162 mln zł. Środki te przeznaczone zostaną na zaprojektowanie 155-km odcinka linii kolejowej Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań, wpisującego się w tzw. kolejowy igrek – kręgosłup sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Na projekty kolejowe CPK pozyskał już z CEF ponad 500 mln zł.
– Dzisiaj otrzymaliśmy kolejne wsparcie, ale wciąż jesteśmy w połowie drogi po unijne dofinansowania. Chcemy, by efekt finalny realizowanych inwestycji kolejowych był dla pasażera widoczny w postaci m.in. dobrego rozkładu jazdy – mówił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury ds. kolejowych.
Umowę spółka CPK podpisała z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Pieniądze wesprą prace nad projektem linii kolejowej nr 84 z Sieradza Północnego do Poznania. Budowa odcinka przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na trasie Warszawa – Poznań do ok. 100 minut, a także do wypełnienia celu, jaki Komisja Europejska postawiła przed państwami członkowskimi, czyli dokończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 roku. Dofinansowany odcinek stanowi bowiem część korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.
Planowany termin zakończenia realizacji dofinansowania to luty 2027 roku. Wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi 191 mln zł, z tego 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne. Na szczeblu krajowym umowę o współpracy, w celu realizacji dofinansowanego projektu, spółka CPK podpisze w najbliższych tygodniach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Odcinek Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, którego dotyczy otrzymana dzisiaj umowa grantowa, stanowi kluczowe „brakujące połączenie” w ramach Europejskiego Korytarza Transportowego „Morze Północne – Bałtyk”, rozciągającego się od Finlandii i krajów nadbałtyckich, przez Polskę aż po porty morskie Holandii i Belgii. Dotacje Unii Europejskiej są wyjątkowym impulsem do rozwoju kraju. Spółka CPK posiada w swoim portfelu zaawansowane projekty kolejowe, dla których będziemy ubiegać się o kolejne środki – podkreślił dr Filip Czernicki, prezes CPK.
CPK – największy program inwestycyjny
Planowany odcinek linii kolejowej nr 85 stanowić będzie fragment największego w Europie Środkowo-Wschodniej, wieloletniego programu inwestycyjnego i komunikacyjnego – Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co kluczowe, zakłada on powstanie sieci Kolei Dużych Prędkości – z ruchem pasażerskim dla pociągów rozpędzających się nawet do 320 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h.
Linia prowadząca z Sieradza do Poznania jest ważna dla systemu komunikacyjnego całej Polski i wpisuje się w priorytet inwestycji kolejowych CPK, czyli tzw. „Y” łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Całość pozwoli nie tylko włączyć nowe lotnisko w sieć transportową Polski, ale także istotnie skrócić czasy przejazdów ze stolicy do Poznania i Wrocławia oraz uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy.