– PKP CARGO nie upadnie, nie ma takiej możliwości – podkreślał w wywiadzie dla Radia Zet minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Poinformował on także o przesłaniu do premiera RP Donalda Tuska apelu o rekompensatę dla PKP Cargo. Pod wnioskiem podpisali się przedstawiciele Zarządu Spółki oraz Związki Zawodowe. Opinię w tej sprawie przekaże Premierowi Ministerstwo Aktywów Państwowych.
Źródłem trudnej sytuacji spółki PKP CARGO była decyzja ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego z lipca 2022 roku, kiedy nakazał priorytetowy transport węgla. Spółka wycofała się z umów zawartych z klientami, by realizować zadania powierzone przez rząd. Do aktualnej sytuacji spółki PKP CARGO odniósł się w wywiadzie dla Radia Zet minister Dariusz Klimczak.
– Spółka PKP CARGO przeżywa drugą restrukturyzację, także po rządach PiS-u – mówił Dariusz Klimczak. – Pierwsza pozwoliła wprowadzić ją na giełdę, jej akcje były prawie po 100 zł. PiS oddał nam spółkę w fatalnej kondycji, akcje po 12 zł, udział w rynku przewozów spadł o połowę. Wartość spółki spadła, jest przerost zatrudnienia i brak zamówień.
Zarząd spółki PKP CARGO koncentruje się obecnie na wprowadzaniu tzw. nieświadczenia pracy oraz zagwarantowaniu pracownikom przejścia do innych spółek grupy PKP, w tym PKP Intercity oraz PKP Intercity Remtrak. Memorandum o współpracy podpisał także przewoźnik POLREGIO.
– Brak zamówień, zbyt wiele miejsc pracy w stosunku do realnych zleceń, powoduje, że firma ma duże kłopoty – dodaje minister infrastruktury. – Powoli jednak z tego wychodzi. W ostatnim czasie PKP CARGO udało się wygrać duży kontrakt na dostawę węgla z Bogdanki.
PKP CARGO z najlepszą ofertą na transport węgla dla “Bogdanki”
Mimo podjętych działań związki zawodowe nie widzą postępów w działaniach zarządu PKP CARGO. NSZZ „Solidarność” zapowiedziało protesty.
– Są postępy w rozmowach, o czym świadczy podpisany wczoraj apel do premiera – zaznaczał minister Klimczak. – Przyszliśmy porządkować sytuację. Podchodzimy do tego bardzo rzetelnie i wiemy, że decyzja premiera powinna mieć rezultat w postaci pokrycia utraconych kosztów. Trzeba odzyskać utracone pieniądze. Na zakup węgla zostały przeznaczone pieniądze z budżetu budowy dróg samorządowych. Ponad miliard złotych został przesunięty na zakup węgla, który dziś leży w portach morskich.
Jak zapewnił minister Klimczak, PKP CARGO nie upadnie.
– Od samego początku, kiedy pojawiły się nowe władze, wszystko idzie w kierunku, że firma ta wyjdzie na prostą – podsumował przedstawiciel rządu.