Alstom, światowy lider w zakresie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, dostarczy SYTRAL Mobilités 26 nowej generacji automatycznych pociągów metra o wartości 145 milionów euro oraz zmodernizuje systemy i automatyzację linii D metra w Lyonie za 158 milionów euro. Jest to nowy etap dla tej historycznej linii, najbardziej obciążonej w sieci metra w Lyonie, w ramach ogólnego planu modernizacji sieci.

Tabor i system automatycznego sterowania zostaną opracowane i zaprojektowane we Francji, a zespół projektowy będzie miał siedzibę w obszarze metropolitalnym Lyonu.
„Alstom z zadowoleniem przyjmuje to nowe zamówienie od SYTRAL Mobilités. Te nowoczesne, komfortowe pociągi stanowią ogromny atut w poprawie sieci oraz doświadczeń pasażerów. Renowacja zautomatyzowanego systemu sterowania na linii D, z uwzględnieniem innowacyjnych technologii kontroli i cyberbezpieczeństwa, odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na bardziej zrównoważoną i inteligentniejszą mobilność” – powiedział Frédéric Wiscart, prezes Alstom France.

Nowe dwuwagonowe pociągi metra MPL25, mogące pomieścić ponad 300 pasażerów, będą w pełni zautomatyzowane i kompatybilne z pociągami MPL16 eksploatowanymi na linii B, co umożliwi interoperacyjność taboru i prowadzenie pociągów w układzie wielokrotnym (4 wagony).
Pasażerowie docenią duże okna, system wentylacji z chłodzeniem, oświetlenie LED i ekrany informacyjne. Pociągi, identyczne jak te z linii B, zostały zaprojektowane z myślą o ekologii i w 96% nadają się do recyklingu. Szczególną uwagę poświęcono dostępności: szerokie wejścia z miejscami dla osób o ograniczonej mobilności, szerokie korytarze i drzwi, otwarta przestrzeń między wagonami. Wyposażono je w w 100% elektryczny system hamowania, który odzyskuje energię i zwraca ją do sieci, jednocześnie ograniczając emisję pyłów powstających w wyniku hamowania mechanicznego. Połączenie różnych innowacji ekologicznych pozwoli znacząco obniżyć zużycie energii w porównaniu do starszego taboru, takiego jak MPL85.
Nowe pociągi będą posiadały zabezpieczenia przed cyberatakami zgodne z nowymi europejskimi przepisami.

Nowa technologia sygnalizacji na 13 km linii D
Linia D, światowy pionier szerokotorowego automatycznego metra w 1991 r., przejdzie pełną renowację systemu automatycznego sterowania. Na infrastrukturze bez drzwi peronowych linia zostanie wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązanie sygnalizacyjne Urbalis firmy Alstom do eksploatacji bez maszynisty. Efektem będzie większa niezawodność i komfort dla 300 000 pasażerów dziennie na najbardziej obciążonej linii sieci metra w Lyonie.
Alstom jest liderem rynku transportu masowego z ponad 30-letnim doświadczeniem w zakresie komunikacyjnego sterowania ruchem pociągów (CBTC). Ponad 190 linii metra w 32 krajach, w tym linia B metra w Lyonie, jest wyposażonych w system Urbalis. Rozwiązania Urbalis oferują większą przepustowość transportową, pomagając sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przewozy w sieci metra w Lyonie, a jednocześnie zapewniają energooszczędną eksploatację.