Po poznańskich torowiskach kursuje już pierwszy z 30 nowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD, zamówionych przez MPK Poznań w Modertrans Poznań. Co go wyróżnia? Niska podłoga, najnowsze technologie i przyjazny system informacji pasażerskiej – wszystko po to, by podróżować komfortowo i bez przeszkód.

– Producent, Modertrans Poznań, znów pokazuje, że dotrzymuje słowa – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – To ogromny krok naprzód dla komunikacji miejskiej, bo nowe tramwaje zastąpią stare, wysokopodłogowe pojazdy. Jako mieszkaniec Poznania wiem, jak bardzo poprawi to wygodę podróżujących, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rodziców z dziećmi w wózkach.
MPK Poznań początkowo zamówiło 10 tramwajów, ale dzięki dodatkowemu finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy rozszerzono zamówienie do 30 sztuk. Spółka pozyskała na ten cel 215,5 mln zł dofinansowania, co pokrywa aż 85% kosztów zakupu.
– To pokazuje, że MPK skutecznie zabiega o fundusze, a efekty odczują wszyscy mieszkańcy – dodaje Jaśkowiak.
Pierwszy tramwaj rozpoczął kursy na linii 2, a kolejne są w trakcie odbiorów w zajezdni na Franowie.
– Jesteśmy dumni, że jako lokalna firma wspieramy rozwój transportu w Poznaniu – podkreśla Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. – To w 100% nasz projekt i wykonanie. Kolejne tramwaje już powstają, a my dbamy, by dostawy przebiegały bez zakłóceń.
Nowy Moderus Gamma LF 04 to nowoczesna, trójczłonowa konstrukcja o długości niemal 32 metrów. Może przewieźć 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedziących. Pełna klimatyzacja, ergonomiczne siedziska, przestronne wnętrze i intuicyjne rozmieszczenie poręczy zapewnią komfort podróżowania. Tramwaj posiada drzwi po obu stronach (w sumie 12) oraz 4 rampy dla osób na wózkach i rodziców z dziećmi.
Design również robi wrażenie – nowy kształt przedniej ściany i duże przeszklenia poprawiają nie tylko wygląd, ale i bezpieczeństwo. Wnętrze wzbogacono o nowe oświetlenie i zmienioną zabudowę drzwi.
– Te tramwaje to przyszłość naszej komunikacji. Dwukierunkowe, niskopodłogowe i wyposażone w najnowsze technologie – idealne do kursów na trasach bez pętli oraz podczas remontów. Dodatkowo mają nowoczesny monitoring online, który zapewni jeszcze większe bezpieczeństwo – mówi Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań.
Z każdym nowym Moderusem Gamma z ruchu będą wycofywane stare, wysokopodłogowe tramwaje. Docelowo, do połowy 2026 roku, nie zobaczymy już takich pojazdów na poznańskich torach. A to nie koniec – MPK już planuje przetarg na kolejne tramwaje, tym razem jednokierunkowe.
Źródło: poznan.pl, Modertrans Poznań