MPK Wrocław podpisało z Modertrans Poznań umowę na dostawę 25 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Oficjalne spotkanie w tej sprawie odbyło się w sobotę 12 września. Pojazdy na tory stolicy Dolnego Śląska wyjadą we wrześniu 2023 r.
Kontrakt jest zwieńczeniem przetargu zorganizowanego przez wrocławskiego przewoźnika. Najkorzystniejszą ofertę złożył Modertrans Poznań, deklarując dostawę tramwajów za blisko 205 mln zł, czyli 8,2 mln zł za sztukę. MPK zgodnie z umową ma prawo do zamówienia kolejnych 21 tramwajów według takich samych zasad. Jeśli do tego dojdzie, po wrocławskich torach jeździć będzie 46 Moderusów Gamma. Podpisanie tej umowy to część inwestycyjnego komunikacyjnego boomu.
– Komunikacja miejska to mój priorytet – inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk. Dość powiedzieć, że w ciągu dwóch lat na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów i 40 nowych niskopodłogowych tramwajów, a kolejne 42 sztuki modernizujemy. Łącznie na sam tabor dla MPK wydaliśmy od początku mojej kadencji ponad pół miliarda złotych – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk i dodaje: – Na tym jednak nie koniec. Właśnie podpisana umowa pozwoli nam na zakup kolejnej partii tramwajów, którymi wrocławianie już niebawem pojadą nowymi trasami na Nowy Dwór i Popowice. To także nie wszystko, gdyż oprócz budowy dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych prowadzimy #TORYwolucję – czyli kompleksowe remonty naszych torowisk. Przeznaczamy na te prace 80 mln zł rocznie, tak aby jakość podróży po szynach we Wrocławiu była coraz wyższa.
Przypomnijmy, że współpraca MPK z Modertransem od lat układa się dobrze, załoga jest zadowolona z eksploatacji Moderusów Beta, a poza tym Modertrans wygrał również przetarg na generalny remont tramwajów 205 WrAS (to przegubowe, częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane przez wrocławski Protram).
W samym podpisaniu umowy można doszukiwać się pewnej symboliki. Parafowanie kontraktu miało miejsce na Stadionie Wrocław godzinę przed meczem miejscowego Śląska z Lechem Poznań.
– Oczywiście wolałbym, aby Śląsk Wrocław wygrywał wszystkie mecze, również z Lechem Poznań, bo nie dość, że Modertrans często wygrywa wrocławskie przetargi, to jeszcze Lech zdecydowanie zbyt dobrze radzi sobie na boisku – żartuje prezes MPK, zagorzały kibic, Krzysztof Balawejder. – Abstrahując od piłkarskich zmagań, cieszy mnie, że tak duże zlecenie zdobyła polska firma z zakładem produkcyjnym w kraju, przy tym taka, która dała się poznać jako solidny partner.
Wrocławskie Moderusy Gamma będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, około 32-metrowa konstrukcja oparta będzie na czterech skrętnych wózkach.
– Gdy zakończymy podpisany dziś kontrakt, Wrocław będzie miastem, do którego dostarczyliśmy najwięcej tramwajów. W ramach tej umowy do stolicy Dolnego Śląska trafią w pełni niskopodłogowe tramwaje z rodziny Moderus Gamma, dostosowane do wymagań wrocławskiego MPK. To, co charakteryzuje te pojazdy, to nowoczesny design i lekka konstrukcja – wyjaśniał podczas podpisywania umowy wiceprezes Modertransu Piotr Pawlak. – Dodatkowo, pojazdy dla Wrocławia zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności. Teraz, po podpisaniu umowy, możemy rozpocząć uzgodnienia i prace projektowe.