Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew – Mielec obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i ułatwią dostęp do pociągów wszystkim pasażerom.
W Mielcu, nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych zapewnieni sprawne i bezpieczne przejazdy.
Zadaniem wykonawcy – który zostanie wyłoniony w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji. Obecnie, w ramach zadania na odcinku Mielec – Dębica, PLK budują w miejscu kładki przejście pod torami. Roboty, ujęte w przetargach, na rewitalizację odcinka Padew – Mielec planowane są na I kwartał 2022 r. a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł. Finansowanie w ramach RPO województwa Podkarpackiego.
Kolej coraz bardziej dostępna
Ogłoszone przetargi, to kolejne inwestycje prowadzone przez PLK na trasie Padew – Mielec – Dębica. Jesienią br. składy pasażerskie mają ruszyć na całej trasie. Obecnie czynna jest trasa Mielec – Dębica. Dzięki inwestycji, od września nowym torem między Mielcem a Kochanówką jeżdżą już pociągi towarowe. Od 13 czerwca pojadą dalej – od Kochanówki do Dębicy.
W stacji Mielec przebudowywane są tory i budowany peron. Przejście podziemne z windami ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej.
Na linii kończą się prace na stacjach i przystankach Kochanówka Pustków Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony będą wyposażone w wiaty , ławki oraz oznakowanie. Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa oraz przejazdy kolejowo-drogowe i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano 6 mostów, m.in. w Mielcu nad rzeką Trześć, w Przecławiu nad rz. Młynówką, w Tuszymie nad rz. Tuszymką, w Brzeźnicy nad rz. Wielopolką i ponad 30 przepustów. Poziom bezpieczeństwa zwiększyły przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe min. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Prace na odcinku Mielec – Dębica, są częścią umów PLK za 224,5 mln zł netto.
Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 296 717 022,32 PLN, kwota dofinansowania unijnego – 209 063 173,35 PLN.