Do września 2021 r. ma zostać opracowane studium wykonalności dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych na trasie Warszawa – Piaseczno oraz Warszawa – Czachówka, wraz z połączeniem do Konstancina – Jeziorny. Inwestycja pozwoli zwiększyć liczbę pociągów i poprawić pasażerom komfort podróży.
Studium wykonalności opracuje firma BBF Sp. z o.o. Umowę z jej przedstawicielem PKP PLK S.A. podpisały we wtorek 4 lutego. Dokument opracowany dla budowy dodatkowych torów aglomeracyjnych w Warszawie i okolicach pozwoli m.in. określić szacowane koszty inwestycji, zakres prac i możliwe do zastosowania rozwiązania.
– Rozbudowa torów z Warszawy do Piaseczna zwiększy możliwości komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. Krok po kroku konsekwentnie zapewniamy mieszkańcom miejscowości i powiatów coraz lepsze połączenia kolejowe. Tworzymy lepszą i sprawniejszą kolej, co przekłada się na ułatwienie codziennych dojazdów do szkół i do pracy. Poprawia się dostęp do kolei, dzięki planom uruchomienia połączeń do Konstancina-Jeziorny. To działania wpisujące się w realizację rządowego programu Kolej+ – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W ramach inwestycji powstać mają dwa dodatkowe elektryfikowane tory aglomeracyjne na ok. 20 km odcinku od przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie (stacja Warszawa Zachodnia) do Piaseczna. Zostanie także przeanalizowana możliwość wydłużenia układu czterotorowego również do stacji Czachówek Południowy.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostrzegają potrzebę wzmocnienia linii wylotowych ze stolicy. Planowana budowa dwóch dodatkowych zelektryfikowanych torów z Piaseczna do Warszawy zapewni oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i towarowego. Takie rozwiązanie przełoży się na jeszcze lepsze podróże koleją. Będzie możliwość uruchomienia większej liczby połączeń – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach opracowanego studium wykonalności przeanalizowana zostanie modernizacja linii kolejowej Warszawa Okęcie – Jeziorna wraz z elektryfikacją i budową nowych przystanków. Głównym celem prac jest uruchomienie na niej połączeń pasażerskich i utworzenie połączenia aglomeracyjnego Konstancina-Jeziorny z Warszawą przez gminy Piaseczno i Lesznowola.
W ramach studium wykonalności przeanalizowana zostanie poprawa połączenia linii kolejowej nr 8 od Warszawy Aleje Jerozolimskie do stacji Warszawa Główna Towarowa (linia nr 510). Wykonawca przedstawi koncepcję budowy odcinków nowych linii (łącznic) kolejowych w tym rejonie, które w założeniu usprawnią ruch towarowy.