Kombajn będzie wyposażony w innowacje wyróżniające go od innych tego typu maszyn. To radarowa penetracja gruntu (ang. ground penetrating radar), system pomiarowy poszczególnych warstw toru, system kontroli zagęszczeni warstwy nośnej podtorza. Innowacje będą dawać całościowy obraz właściwości geotechnicznych warstw znajdujących się pod torem, dostarczą dane do określenia grubości warstw podtorza i podsypki, a co za tym idzie, pozwolą w precyzyjny sposób dostosować logistykę i zapotrzebowanie na poszczególne materiały oraz zapewnią jednorodność i poprawność stopnia zagęszczenia podtorza.
Nabyta przez PPMT uniwersalna podbijarka toru UNIMAT 09-4×4/4S Dynamic jest przeznaczona do pracy na rozjazdach i torach w trybie ciągłym, ze zintegrowanymi zespołami stabilizującymi. Zaletą maszyny jest dynamiczny stabilizator toru (DGS), który pozwala na uzyskanie dodatkowej trwałości geometrii toru oraz wznowienie ruchu na podbijanym odcinku bez ograniczeń.
Kluczowym parametrem maszyny jest dokładność podnoszenia i nasuwania toru w rozjazdach i torach, szczególnie w przypadku linii kolejowych przeznaczonych do jazdy pociągów z prędkościami 160 km/h i większymi. Maszyna z uwagi na większą wydajność oraz możliwość podbijania ciężkich rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych, znacznie podniesie jakość, efektywność oraz rozszerzy zakres usług w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Jakość pracy pojazdu zdecydowanie zwiększy potencjał Spółki oraz jej pozycję konkurencyjną na rynku.
Maszyna wyróżnia się od większości innych tego typu maszyn dostępnych na rynku dwoma innowacyjnymi funkcjami zamówionymi specjalnie przez PPMT w postaci inercyjnej jednostki pomiarowej (ang. IMU – inertial measuring unit) oraz system monitorowania operacji podbijania – Plasser Tamping Control.
Wózek IMU umożliwia dokonanie pomiarów przy prędkości 60 km/h, a specjalnie do tego opracowany softwear umożliwia kształtowanie skomplikowanych układów geometrycznych torów. System Plasser Tamping Control wykorzystuje agregat podbijający jako narzędzie do optymalizacji samego procesu podbijania. Zainstalowane na zespole podbijającym czujniki rejestrują prace analizując ją w czasie rzeczywistym. Na podstawie tych danych można określić jakość tłucznia oraz jakość wykonanych robót. Operator maszyny ma „narzędzie” służące optymalizacji parametrów pracy. Zakupiona przez PPMT maszyna UNIMAT 09-4×4/4S Dynamic będzie najnowocześniejszą tego typu podbijarką na polskim rynku.
Profilarki tłucznia USP 2000 C2 zakupione przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o. o. we Wrocławiu są przeznaczone zarówno do prac w torach, jak i rozjazdach w technologii tradycyjnej. To maszyny niezbędne do realizacji kompleksowego procesu podbijania i profilowania tłucznia. Są wyposażone w pług centralny do profilowania tłucznia, szczotkę obrotową do podkładów, stałą szczotkę do czyszczenia przytwierdzeń, pługi boczne do profilowania pryzmy tłucznia oraz zasobnik na tłuczeń.