Publikacje Firm Wydarzenia

Nietypowe konstrukcje rozjazdowe KZN Bieżanów dla niemieckiej Kolonii

Grupa KZN Bieżanów wyprodukowała rozjazdy tramwajowe dla Zakładów Komunikacyjnych w Kolonii (KVB Kölner Verkehrs-Betriebe AG). Konstrukcje dostarczone na położony w centrum miasta Barbarossaplatz KZN wyposażyło w kompozytowe podrozjazdnice.

Nietypowe konstrukcje rozjazdowe KZN Bieżanów dla niemieckiej Kolonii
Fot. KZN Bieżanów

Kontrakt pozyskany przez spółkę KZN Bahntechnik, reprezentującą krakowską grupę kapitałową na rynkach niemieckojęzycznych, zakładał zastosowanie kilku interesujących rozwiązań technicznych w wyprodukowanych rozjazdach tramwajowych z szyn pełnogłówkowych (Rz 49E1-190-1:9 ssFFU).

– Klient oczekiwał zastosowania podkładów i podrozjazdnic wykonanych z drewnopodobnego syntetyku. Skorzystaliśmy z elementów z kompozytowego tworzywa FFU, czyli pianki poliuretanowej zbrojonej włóknem szklanym. Zamawiającemu zależało na wydłużonej żywotności tych elementów. Docelowo więc zabudujemy je w tzw. zielonym torowisku. Tym samym nie będą one narażone na niekorzystne czynniki środowiskowe, zwłaszcza działanie wilgoci – argumentuje Artur Kępa, prezes KZN Bahntechnik. – Zastosowaliśmy również zamknięcie hydrauliczne, znane w Polsce raczej jako stricte kolejowe rozwiązanie – dodaje Kępa.

 

Kontrakt dla Kolonii jest kolejnym realizowanym przez Grupę KZN Bieżanów na tramwajowym rynku niemieckim. W ostatnich kilkunastu miesiącach wyroby z krakowskiej fabryki trafiły do Frankfurtu nad Menem, Hannoveru, Berlina, Bremy i Krefeld. W tym ostatnim mieście Grupa zastosowała niespotykane jeszcze w Polsce rozwiązanie związane z podrozjazdnicami. Producent wykonał je z drewna nasączanego roztworem specjalnych soli, przyjaznych środowisku naturalnemu.

Jakie zastosowania w transporcie kolejowym mają tworzywa polimerowe i kompozytowe?

Dodaj komentarz