Grupa KZN Bieżanów wyprodukowała rozjazdy tramwajowe dla Zakładów Komunikacyjnych w Kolonii (KVB Kölner Verkehrs-Betriebe AG). Konstrukcje dostarczone na położony w centrum miasta Barbarossaplatz KZN wyposażyło w kompozytowe podrozjazdnice.
Kontrakt pozyskany przez spółkę KZN Bahntechnik, reprezentującą krakowską grupę kapitałową na rynkach niemieckojęzycznych, zakładał zastosowanie kilku interesujących rozwiązań technicznych w wyprodukowanych rozjazdach tramwajowych z szyn pełnogłówkowych (Rz 49E1-190-1:9 ssFFU).
– Klient oczekiwał zastosowania podkładów i podrozjazdnic wykonanych z drewnopodobnego syntetyku. Skorzystaliśmy z elementów z kompozytowego tworzywa FFU, czyli pianki poliuretanowej zbrojonej włóknem szklanym. Zamawiającemu zależało na wydłużonej żywotności tych elementów. Docelowo więc zabudujemy je w tzw. zielonym torowisku. Tym samym nie będą one narażone na niekorzystne czynniki środowiskowe, zwłaszcza działanie wilgoci – argumentuje Artur Kępa, prezes KZN Bahntechnik. – Zastosowaliśmy również zamknięcie hydrauliczne, znane w Polsce raczej jako stricte kolejowe rozwiązanie – dodaje Kępa.
Kontrakt dla Kolonii jest kolejnym realizowanym przez Grupę KZN Bieżanów na tramwajowym rynku niemieckim. W ostatnich kilkunastu miesiącach wyroby z krakowskiej fabryki trafiły do Frankfurtu nad Menem, Hannoveru, Berlina, Bremy i Krefeld. W tym ostatnim mieście Grupa zastosowała niespotykane jeszcze w Polsce rozwiązanie związane z podrozjazdnicami. Producent wykonał je z drewna nasączanego roztworem specjalnych soli, przyjaznych środowisku naturalnemu.
Jakie zastosowania w transporcie kolejowym mają tworzywa polimerowe i kompozytowe?