Kolejne trzy lokomotywy Griffin serii EU160 od Newagu, jeżdżące z prędkością 160 km/h, zasiliły park taborowy PKP Intercity. Pojazdy zbudowane zostały w ramach umowy na dostawę do 46 jednostek.
Park taborowy PKP Intercity powiększył się o kolejne lokomotywy Griffin serii EU160. Przewoźnik posiada już 58 takich pojazdów rozwijających prędkość 160 km/h i właśnie odebrał kolejne 3. Następne jednostki, z puli 46, będą systematycznie przekazywane przez producenta. Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca 2025 roku. Po jego zakończeniu PKP Intercity będzie dysponowało 96 jednostkami tego typu. Nowe lokomotywy trafiły do Zakładu Centralnego przewoźnika w Warszawie i będą sukcesywnie wdrażane do rozkładu jazdy. Będą kursowały m.in. na trasach: Warszawa – Wrocław, Warszawa – Białystok.
NEWAG S.A. realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów. Ponadto w fabryce w Nowym Sączu ma być wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z NEWAG S.A. na obecnie trwające projekty wynosi 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity zakontraktowało z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o wartości ponad około 16,5 mld zł.
Zakup 46 nowych lokomotyw EU160 jest realizowany przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z KPO. Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem będących w realizacji zadań obejmujących zakup nowoczesnych 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów różnych typów. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.