Budowa łącznicy kolejowej usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już dwa przetargi na zaprojektowanie zadań, realizowanych w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Z przywrócenia ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami skorzystają przede wszystkim mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny, a także Podlesia. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice to 29 min.
Mijanka, którą przewidziano w Murckach usprawni przewozy. Zwiększy się także bezpieczeństwo dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami w miejscu przejazdów w poziomie szyn. Obecnie trasa Katowice Ligota – Tychy jest wykorzystywana głównie w ruchu towarowym.
Dla zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142” przewidziano prace projektowe w latach 2023 – 2026. W latach 2026 – 2028 inwestor przeprowadzi zaś budowę. Szacowana wartość całego zadania to ponad 140 mln zł.
Budowa łącznicy kolejowej usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami. Podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie 10 min. Będzie to nowe, atrakcyjne, bezpośrednie połączenie kolejowe. Zwiększy się dostęp do kolei dzięki budowie nowych przystanków Ruda Orzegów oraz Bytom ul. Zabrzańska.
Projekt obejmuje budowę 5 km oraz modernizację 4 km linii między Zabrzem Biskupicami a Rudą Chebzie (nr 189). Prace projektowe dla zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” będą realizowane w latach 2023 – 2025. Roboty budowlane mogłyby być prowadzone w latach 2026 – 2028. Szacowana wartość całego zadania to ponad 270 mln zł.
Siedem projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus
Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim jest łącznie siedem projektów o szacowanej wartości ok. 2 mld zł. Na wszystkie PLK S.A. podpisały umowy z wnioskodawcami. Przetargi ogłoszono już na trzy projekty – w grudniu na zaprojektowanie połączenia do Jastrzębia-Zdroju, w styczniu zaś na dwa opisane powyżej.
34 projekty do realizacji w ramach Programu Kolej Plus
W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, które zostały zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w woj. śląskim, pięć w woj. lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w woj. małopolskim i mazowieckim, trzy w woj. dolnośląskim, dwa w woj. łódzkim, po jednym w woj.: lubuskim, opolskim, podlaskim, a także świętokrzyskim. Projekty wybrane do realizacji obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei.