Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowy przystanek w łódzkim tunelu kolejowym. PKP PLK podpisały umowę

Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane będą sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt.

Katarzyna i Faustyna budują tunele podziemnych tras

Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Wszystkie segmenty Faustyny są już pod ziemią. TBM pokonał ponad  200 metrów i ułożył 139 pierścieni. Katarzyna wydrążyła ok. 70 metrów tunelu. Pokonała soczewkę wodną, która wpłynęła na tempo prac. Do szybu startowego, w ramach postępu prac, będą opuszczane tzw. bramownice (gantry) i elementy zaplecza maszyny.

Bezpieczeństwo priorytetem

Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości – po wcześniejszych ustaleniach – są organizowane kilkudniowe pobyty poza miejscem zamieszkania.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Dodaj komentarz