Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaktualizowało listę konkursową na dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy na nowe pociągi pasażerskie (Komponent: E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy). – Wszyscy z listy rezerwowej otrzymają środki, podmiotom z obniżonym dofinansowaniem przyznano pełne kwoty – informuje CUPT.

Największym przegranym konkursu okazało się POLREGIO, które nada nie otrzymało dofinansowania na zakup taboru. Spółka wnioskowała o pieniądze na zakup łącznie 97 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województw: wielkopolskiego, łódzkiego, pomorskiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego.
Największym zwycięzcą zaś jest spółka Koleje Mazowieckie, która, pozyskała pełne dofinansowanie na zakup łącznie 35 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zgodnie z wnioskiem, projekt nabycia taboru podzielony został na trzy etapy:
- Zakup 10 sztuk EZT – kwota 430 666 901,16; przyznane dofinansowanie 294 mln zł
- Zakup 11 sztuk EZT I – kwota 473 772 251,16, przyznane dofinansowanie 323,4 mln zł
- Zakup 14 sztuk EZT I – kwota 607 719 251,16 przyznane dofinansowanie 411,6 mln zł
Z uwagi na niespełnienie kryteriów wyboru, KM utraciły możliwość wsparcia finansowego na zakup kolejnych 25 jednostek o łącznej wartości ponad miliarda zł.
Pełne dofinansowanie do zakupu taboru otrzymają także Koleje Dolnośląskie. Przewoźnik złożył wnioski na środki na zakup 20 sztuk pięcioczłonowych ezt, których łączna wartość wynosi prawie 626,8 mln zł (10 sztuk za ponad 313,3 mln zł + 10 sztuk za prawie 313,5 mln zł). Dofinansowanie wynosi odpowiednio: 209,3 mln zł oraz 124,6 mln zł.
O pieniądze na tabor, który poprawić, ma dostępność transportową mieszkańców województwa pomorskiego, zawalczył także Samorząd Województwa. Jak informuje CUPT, na Pomorze trafi dofinansowanie rzędu ponad 247,8 mln zł na zakup 10 sztuk ezt. Ich łączna wartość to prawie 363 mln zł.
Podobną ilość taboru zakupić chce Województwo Łódzkie. Do CUPT wnioskowało o kwotę ponad 236,1 mln zł na dofinansowanie zakupu pociągów, w ramach projektu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem
Nowy tabor dzięki wsparciu ze środków KPO zakupi także Województwo Wielkopolskie. Z całej kwoty 315,4 mln zł dofinansowanie wynosi prawie 215,3 mln zł.
Wydatki na nowy tabor planować mogą także: Województwo Zachodniopomorskie, Opolskie oraz Małopolskie.
- Województwo Zachodniopomorskie otrzymało wsparcie w wysokości 178,6 mln zł na projekt taborowy warty 261,4 mln zł.
- Województwo Opolskie wyda na zakup nowego taboru prawie 213 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 145,3 mln zł.
- Województwo Małopolskie planuje zakup 10 sztuk EZT za kwotę prawie 580 mln zł. Środki otrzymane z CUPT, w ramach KPO, wyniosły 394 mln zł.
Łączna wartość zgłoszonych projektów wyniosła ponad 4,2 mld zł (4 217 534 023,53 zł). Wartość przyznanego dofinansowania to kwota 2 780 056 662,46 zł.