Jakie wyzwania stoją przed koleją w najbliższym dziesięcioleciu? O tym debatują w Łodzi uczestnicy VII Kongresu Rozwoju Transportu.
Kongres Rozwoju Transportu to jedno z największych niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Gromadzi przedstawicieli władzy centralnej, największe firmy branżowe oraz liczne grono ekspertów i obserwatorów rynku.
Tegoroczna, siódma edycja odbywa się pod hasłem przewodnim „Kolej w obliczu nowych wyzwań”.
Wśród prelegentów wydarzenia znaleźli się: prof. Piotr Gliński, Wiceprezes Rady Ministrów, Marcin Horała, Sekretarz Stanu Ministerstwo Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. CPK dla RP, Maciej Małecki, Sekretarz Stanu Ministerstwo Aktywów Państwowych, posłowie, przedstawiciele przewoźników kolejowych, producentów taboru, a także łódzcy samorządowcy i przedstawiciele województwa.
W trakcie panelu dyskusyjnego „Wielkie inwestycje infrastrukturalne – rozmach czy konieczność?” nawiązano do jednej z największych inwestycji transportowych w Polsce – Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceminister Marcin Horała zaznaczył potrzebę lepszego systemu transportowego w Polsce.
– Jeżeli chcemy żeby wreszcie znacząca część transportu w Polsce przeszła na kolej, jednocześnie żeby był znacząco szybszy niż obecnie to potrzebujemy dużej, nowej infrastruktury – zaznaczył Wiceminister Marcin Horała, cytowany przez portal nakolei.pl.
W rozmowach o taborze dla CPK uczestniczy obecna na kongresie PESA Bydgoszcz.
– Jak rozmawiamy o doborze taboru to jesteśmy traktowani jako uczestnik pewnej grupy eksperckiej, bo nie ma wiele takich projektów [jak CPK przyp. red.] gdzie podchodzi się w tak zorganizowany i zintegrowany sposób do rozwoju infrastruktury, doboru taboru, poprawy aspektów społecznych – stwierdził Prezes Krzysztof Zdziarski, cytowany przez nakolei.pl.
W rozmowach o przyszłości kolei nie mogło zabraknąć także nawiązania do pandemii.
O podejmowanych przez spółkę działaniach podczas pandemii i powrocie do normalności mówił w trakcie kongresu Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
– Dostosowaliśmy się do nowych warunków, cały czas dbając o komfort podróżnych i ich bezpieczeństwo. Wraz ze znoszeniem ograniczeń widzimy powrót pasażerów. Poszerzamy ofertę i docieramy do nowych miejscowości. Naszą kluczową misją jest łączenie Polski, co potwierdza wprowadzony w połowie czerwca nowy rozkład wakacyjny i nowe przystanki na trasie naszych pociągów. Konsekwentnie realizujemy także największy w historii program inwestycyjny, do 2030 roku zrealizujemy projekty warte 19 mld zł – podkreślał.
Kongres Rozwoju Transportu jest jednym z największych niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Tegoroczna odsłona, podobnie jak w poprzednim roku, ma charakter dwudniowy. Podczas pierwszego dnia odbyły się wizyty studyjne obejmujące inwestycje w Łodzi, gdzie realizowane są kluczowe projekty infrastrukturalne w skali kraju. W trakcie drugiej części Kongresu zorganizowano 5 paneli dyskusyjnych, podczas których poruszono aktualne i najważniejsze tematy w branży: strategia powrotu do stanu sprzed pandemii, inwestycje infrastrukturalne, kolej nowej generacji, transport intermodalny oraz sytuacja przewoźników w czasie kryzysu gospodarczego.