Na stacji kolejowej w Ternitz w Austrii, w ramach programu pilotażowego, ÖBB instaluje nowe drewniane dachy platformowe. Jedna z dwóch konstrukcji jest już gotowa.
– ÖBB, przy projektowaniu stacji i przystanków kolejowych, chce bardziej skoncentrować się na materiałach ekologicznych – podkreśla Erich Pirkl, dyrektor zarządzający ÖBB-Immobilienmanagement GmbH. – Inwestycja na stacji w Ternitz uwzględnia zarówno kwestie środowiskowe, jak i poprawia aspekt wizualny obiektu.
Drewniane dachy platformowe to przede wszystkim surowiec odnawialny. Są atrakcyjne wizualnie i ocieplają wnętrza peronów. Możliwy jest szybki montaż, co skutkuje niwelacją kosztów do nawet 30 proc., w porównaniu z metalowymi dachami.
Konstrukcja jest lżejsza, szybciej można w niej wykryć wady, co za tym idzie – sprawniej je naprawiać.
Drewniane platformy dachowe w Ternitz to nie jedyne innowacyjne projekty, nad którymi obecnie trwają prace. Planowane są również projekty pilotażowe z elementami fotowoltaicznymi zintegrowanymi z dachami platform.
Instalacja dwóch drewnianych dachów platformowych to pilotaż. Po kilku miesiącach konstrukcje zostaną zbadane, by określić ich trwałość i oddziaływanie warunków atmosferycznych. Jeżeli się sprawdzą, w przyszłości zostaną zainstalowane także na innych stacjach i peronach.