Za półtora roku wszystkie olsztyńskie tramwaje będą stacjonować pod dachem. Na skutek podpisanej umowy konsorcjum firm Budimex SA i KZN Rail Sp. z o.o. rozbuduje istniejącą zajezdnię.
Obecnie olsztyńską sieć tramwajową obsługuje 27 składów. To 15 pojazdów Solaris Tramino, które zostały kupione w trakcie realizacji pierwszego etapu budowy nowej sieci tramwajowej oraz 12 Panoram, jakie w ostatnich miesiącach dostarczał do Olsztyna turecki Durmazlar.
W tej chwili pod zadaszeniem w bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego może stać maksymalnie 18 tramwajów. Powstanie obiektu, w którym pomieszczą się wszystkie pojazdy, pozwoli utrzymać je w lepszym stanie i wydłużyć ich żywotność.
O realizacji zadania w trudnych okolicznościach powiedział prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz:
– Składa się na to kilka czynników, m.in. wysoka inflacja, brak na rynku materiałów budowlanych, a także ograniczonej liczby rąk do pracy. Ogromnie cieszymy się, że mimo tak skomplikowanej sytuacji udało nam się doprowadzić do realizacji kolejnego zadania, bardzo istotnego, związanego z rozwojem transportu zbiorowego w naszym mieście.
Koszty
Wartość podpisanej dziś umowy to nieco ponad 90,5 mln złotych. Na realizację zadania przewidziano półtora roku. W pierwszym, trzymiesięcznym etapie, wykonawca przygotuje projekt budowlany oraz złoży wniosek o pozwolenie na budowę. Nowa hala postojowa ma pomieścić minimum 16 tramwajów długości 32,5 m. Ponadto niezbędne prace przewidują m.in. wybudowanie torowisk, sieci trakcyjnej i układu drogowego. Umowa w ramach opcji przewiduje możliwość zlecenia wykonania kompletnej hali naprawczej z zapleczem.
To nie pierwsza inwestycja tramwajowa konsorcjum Budimex SA i KZN Rail Sp. z o.o. w Olsztynie. Mówił o tym dyrektor Oddziału Północnego Budimex SA, Mariusz Hurylski:
– Jestem tu kolejny raz, bowiem wcześniej nadzorowałem budowę tej już istniejącej zajezdni. To dla nas bardzo ważny kontrakt. Nie mam wątpliwości, że poradzimy sobie, nawet w tych trudnych warunkach. Staramy się stale współpracować z dostawcami materiałów budowlanych, realizujemy bowiem wiele dużych zadań. Dlatego być może będzie nam nieco łatwiej sprawnie uporać się postawionym przed nami zadaniem.
Zadanie jest realizowane w ramach projektu “Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.