Analizy Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Pasażerowie czekają na zagospodarowanie dworców

Osiemdziesiąt procent pasażerów i mieszkańców, odwiedzających dworce chciałoby tam zjeść posiłek i zrobić podstawowe zakupy. Niestety, niemal dwie trzecie ocenia, że obecna oferta obiektów dworcowych nie spełnia ich oczekiwań.

Dworzec Wrocław Główny (fot. Celina Strzelecka (WMPL) / Commons Wikimedia)
Dworzec Wrocław Główny (fot. Celina Strzelecka (WMPL) / Commons Wikimedia)

Tegorocznej edycji konkursu „Dworzec Roku 2022” towarzyszyła ankieta internetowa. Opierając się na jej wynikach, można ocenić, że jedno z ważniejszych kryteriów oceny zgłoszonych do konkursu obiektów uznano właśnie zagospodarowanie przestrzeni dworcowej. Na pytanie „Czy ważna jest dla Ciebie możliwość zrobienia zakupów na dworcu?” 80% badanych odpowiedziało twierdząco. W przypadku pytania „Czy potrzebujesz na dworcu gastronomii”, liczba głosów „na tak” była jeszcze większa i przekroczyła 83%. W tej kategorii ankietowani wskazywali, że interesuje ich fast food czy bar mleczny, ale sporo było również głosów za automatami z przekąskami. Co istotne tylko 17% stwierdziło, że dworzec nie jest miejscem dla gastronomii czy sklepów.

Wyniki naszej ankiety pokazują, jak istotnym elementem programu rewitalizacji dworców jest ich zagospodarowanie zgodnie z potrzebami podróżnych – zauważa prezes Fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski. – Po latach zaniedbań duża część dworców zmieniła swoje oblicze, ale niestety brakuje w nich dawnego życia. Mimo że przewozy po pandemii wróciły do normy, piękne, często historyczne wnętrza stoją niewykorzystane.