Podczas spotkania zwrócono uwagę na potrzebę eliminacji obecności ludzi w torach czynnych poprzez zasadę „jeden pociąg, jeden rozkaz”, wzmocnienia roli koordynatora BHP oraz formułowania jasnych i zrozumiałych zasad bezpieczeństwa – szczególnie z myślą o nowych pracownikach. Uzgodniono także konieczność opracowania mapy ryzyk dla prac w otwartych torach.
– Wiele prac remontowych i modernizacyjnych prowadzonych jest na czynnych liniach kolejowych, gdzie ryzyko potrącenia, kontaktu z elementami pod napięciem czy upadku z wysokości jest bardzo wysokie. Nowoczesne technologie pomagają w pracy, ale nigdy nie zastąpią ludzkiej uwagi, zdrowego rozsądku i przestrzegania procedur – podkreśla Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.
Zwiększenie bezpieczeństwa podczas „Pracy w torach czynnych”
Zaangażowanie PGE Energetyka Kolejowa w tematykę bezpieczeństwa pracy w torach wynika bezpośrednio z działalności Oddziału Usługi spółki, który realizuje prace eksploatacyjne i modernizacyjne sieci trakcyjnej – w bezpośrednim sąsiedztwie czynnych torów. To właśnie tam ryzyko wypadków jest największe, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo – kluczowa.
– Inauguracja Prezydencji Bezpieczeństwa to dla nas zaszczyt i zobowiązanie. Branża kolejowa stoi przed wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem pracy, szczególnie w kontekście dużej rotacji kadr i obecności nowych pracowników. Musimy wyposażać ich nie tylko w instrukcje, ale przede wszystkim w dobre praktyki. Wiarygodność i bezpieczeństwo to fundamenty nowoczesnego i odpowiedzialnego pracodawcy. Wierzę, że wspólna praca w ramach Prezydencji przyniesie realne zmiany – mówi Mateusz Sławiński, Prezes Zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
Podczas pierwszej Prezydencji zaplanowano cykl warsztatów, spotkań i analiz, których rezultatem będzie zestaw rekomendacji i dobrych praktyk. Przewodnictwo PGE Energetyka Kolejowa zakończy się w marcu 2026 roku, a wypracowane rekomendacje i rozwiązania zostaną przekazane do stosowania przez spółki uczestniczące w projekcie.